Harry Bakker deed samen met Peter Filius met het project ZomerOndernemer een gooi naar de eerste NSvP-Challenge prijs. Met succes. En ze wonnen met hun plan om ZomerOndernemer uit te bouwen en onderzoek te doen naar het effect van het project op de creativiteit en ondernemend gedrag van de deelnemers. Eerder won het project al een Europese ondernemersprijs.
Al meer dan 20 jaar houdt Harry Bakker zich bezig met startende ondernemers in alle vormen. Eerst vanuit zijn baan bij de Kamer van Koophandel, later als zelfstandig begeleider van studentbedrijven en starterscoördinator bij de Rabobank. Hij vertelt dat het project ZomerOndernemer oorspronkelijk uit Zweden komt. Daar was het vooral een alternatief voor jongeren voor een vakantiebaan. In 2010 haalde de provincie Flevoland het project naar Nederland in het kader van een kennisuitwisselingsprogramma. Het liep goed. Harry en Peter werden opgeleid als trainers voor het project en namen later de stichting over. Ze rolden het project verder uit over Nederland, en in zomer van 2016 konden jongeren in 11 regio's hun zomervakantie als startend ondernemer doorbrengen.
Onbevangen aan de slag
“In Nederland wilden we het project duurzamer maken”, vertelt Harry. “Er waren zoveel ideeën van de jongeren die prima ook na de zomervakantie konden doorlopen. 30% van de jongeren die meedoen, schrijft zich ook in bij de Kamer van Koophandel.” De deelnemers zijn tussen de 15 en 22 jaar en starten hun onderneming naast hun opleiding. “Het zijn wel de pareltjes die je treft. Ze gaan in de zomervakantie aan het werk in plaats van op het strand te liggen. Het is een fanatieke, leergierige doelgroep”, vertelt Harry, met enige trots in zijn stem. “Ze zijn ontzettend creatief, en ze doen het gewoon, daar waar andere startende ondernemers vaak behoudender zijn. Ze zijn onbevangener en ze durven veel meer dan de doorsnee starter.
Een heel andere doelgroep benaderen we nu met het project 'pak je kans'. Dat zijn werkloze jongeren, schoolverlaters of vroegtijdig schoolverlaters tussen de 17 en 28 jaar. Dat is een heel andere doelgroep, die moet heel erg geactiveerd worden. En dat lukt ook.” Ook dit project is gestart vanuit Flevoland en wordt nu uitgebreid naar andere regio's.
Ondernemerschap op school
“In mijn schooltijd was ondernemerschap geen issue”, vertelt Harry. Hij ziet dat er nu op scholen meer over ondernemerschap wordt geleerd, maar dat is niet genoeg. Er wordt alleen verteld hoe het moet. “Wij gaan het met ze doen. Het ondernemerschap ervaren in de praktijk. De jongeren helpen elkaar ook veel, ze geven elkaar bijvoorbeeld feedback op de plannen die ze hebben. Wat ons opvalt zijn de soms zware onderwerpen die de jongeren pakken. Zo is er een meisje die winkelpersoneel gaat trainen hoe om te gaan met dementerende klanten en een paar andere meiden doen gezinscoaching over het aanstaande moederschap. Dat vinden wij knap. We zien zoveel lef bij deze jongeren.”
Onderzoek
Vanuit ZomerOndernemer is onderzoek gedaan naar wat er gebeurt als jongeren onderwijs krijgen over ondernemerschap. “Dat viel tegen”, zegt Harry, “we hadden verwacht dat de jongeren meer durfden maar ze blijken traditioneler dan we dachten. Ze zijn onzeker, ze durven de stap niet te maken omdat ze geen goed beeld hebben van ondernemerschap, en ze missen de praktische begeleiding. Ze zien wel de voordelen van het ondernemen maar de nadelen, daar zien ze tegen op en dat houdt ze tegen. “Bij ZomerOndernemer krijgen ze die begeleiding en het beeld van ondernemerschap wel. Ze worden gekoppeld aan een netwerk, gaan op bezoek bij bedrijven en krijgen ook een 'zakenvriend'. Zo komen ze in aanraking met het bedrijfsleven.”
Toegenomen ondernemerschap meetbaar maken
Met het geld van de NSvP-Challengeprijs gaat ZomerOndernemer in 2017 uitbreiden van 11 naar 15 regio's en wordt er nader onderzoek gedaan. “Met studenten van de Hogeschool van Amsterdam zijn we aan het kijken hoe we kunnen onderzoeken of het creatieve gedrag toeneemt na deelname aan ZomerOndernemer. We zijn ook nieuwsgierig of we kunnen meten of het ondernemend gedrag is toegenomen na het project. We weten wel dat meedoen aan het project een pre is bij sollicitaties en dat de deelnemers vaak een onderneming starten maar dat willen we op een of ander manier meetbaar maken.”
Prijs voor beste ondernemersproject van Europa
ZomerOndernemer viel dit jaar al eerder in de prijzen, in mei won het project de Nederlandse finale van de European Enterprise Promotion Award. Die prijs wordt uitgereikt aan het programma dat het beste het ondernemerschap stimuleert. Ze mochten door naar de Europese finale, die ze ook wonnen. De jury vond het vooral knap dat ZomerOndernemer de studenten zo gek kreeg om in hun zomervakantie mee te doen. Daarnaast was het tastbare resultaat een doorslaggevende factor: het project levert daadwerkelijk meer startende ondernemers op.
Drie deelnemers ZomerOndernemer Zwolle 2016 vertellen hun succesverhaal
Carmen Connect (één van de winnaars!):
Wesley Richardson:
Kledingmerk Typisch:
Het onderzoeksrapport "Ondernemerschap iets voor jou? Een kans in de aanpak van werkloosheid onder jongvolwassenen" is hieronder te downloaden. Het is geschreven in het kader van een afstudeeronderzoek van de studie Maatschappelijk Werk en Dienstverlening van de Hogeschool Utrecht.
Reacties
Hi.
Beste Sylvester, het beste
Reageren