Het gat tussen intentie en actie - Wat weerhoudt werkenden om meer te werken in breder belang?
Uit deel 1 van deze artikelenreeks bleek dat iedereen in principe bereid is om zich in te zetten voor het welzijn van anderen en de maatschappij als groter geheel - als mens worden we allemaal tot op zekere hoogte gedreven door de waarden van universalisme en welwillendheid. De vraag is echter of dit ertoe leidt dat mensen hun bijdrage ook willen leveren via hun werk en deze overweging meenemen in hun loopbaankeuzes.
Wie goed doet, goed ontmoet: Wat de A&O psychologie zegt over Werken in het Breder Belang
Zijn werkenden - die immers al een bepaalde richting op zijn gegaan - daadwerkelijk bereid om zich (meer) in te zetten voor het breder belang? En zo ja, wat staat ze dan nog in de weg om hun bijdrage te vergroten? Als starter op de arbeidsmarkt voor wie de loopbaan nog grotendeels openligt onderzoek ik vanuit de theorie van de arbeids- en organisatiepsychologie of en hoe mensen zich verbinden aan het maatschappelijk belang. In dit artikel staan de waarden centraal die de afweging bij loopbaankeuzes tussen individueel belang en het brede belang beïnvloeden.
Hoe behouden we meer mensen voor de zorg?
Nu werkt nog 1 op de 7 mensen in de zorg, maar om de continuïteit in de zorg te blijven garanderen moet dat straks naar 1 op 3. Dat lijkt een onmogelijke opgave, ook omdat de instroom weliswaar stijgt, maar de uitstroom momenteel ongekend hoog is. De zorg zal dus op zoek moeten naar andere manieren om het werk te organiseren en naar manieren om talent beter aan zich te verbinden en te blijven boeien. Hoe? Door nu al volop te experimenteren en innoveren, is de overtuiging in de regio Midden-, Zuid- en Zuid-West Gelderland. Een interview met Jennifer de Boer en Willem Rutgers, beiden van Werkgeversvereniging Zorg en Welzijn.
Met KlusCV meer loopbaankansen voor platformwerkers?
Steeds meer mensen doen werkervaring op via online platformen in de kluseconomie. Een van de grote knelpunten is dat platformwerkers hun data over reputatie en transacties niet kunnen gebruiken als bewijs van hun werkervaring, omdat de platformen de data voor zichzelf houden. Om de positie van platformwerkers op de arbeidsmarkt te versterken, starten zes klusplatformen een pilot, waarbij werkenden met één druk op de knop een digitaal getuigschrift kunnen downloaden. De verwachting is dat dit hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk vergroot.
Kan AI bijdragen aan proactief loopbaangedrag?
Hoe kan de kracht van AI worden ingezet om de informatiepositie van kandidaten zodanig te vergroten dat het ook een effect heeft op proactief loopbaangedrag? Op een bestaand recruitment-platform (WIJIJ) waarop mensen kunnen zoeken naar banen die matchen met een eigen breed profiel, gaan gebruikers feedback geven op de passendheid van de aan hen voorgestelde vacatures. Enerzijds ‘leert’ het onderliggende algoritme daarmee betere, passender aanbevelingen te doen.
Ready for the Change - Bijdragen aan proactief loopbaangedrag
Aanpassen aan onbekende omstandigheden kan een interessante uitdaging zijn, of juist een stressvolle, moeilijke situatie. Zeker wanneer het gaat om iets dat zo belangrijk is als je werk. Het proefschrift ‘Ready for the Change’ van Anna van der Horst is geschreven om mensen en organisaties te helpen zich beter voor te bereiden op veranderingen in werk. Welke vaardigheden en gedrag dragen bij aan een succesvolle loopbaan? Voor welke mensen is het makkelijk of juist moeilijk om dit gedrag te laten zien? Het proefschrift presenteert verschillende interventies die je helpen dit gedrag te versterken om zo beter passend werk te vinden.
Inspelen op Innovatie op het MBO
Jaap Wilmink, docent engineering aan MBO Rijnland, ontwikkelde het vak ‘Inspelen op Innovatie’ voor het MBO. Het doel? Studenten bewust maken van de veranderende toekomst van werk, technologie en de rol die zij hierin spelen. In het vak komen fenomenen als biohacking en Artificial Intelligence aan de orde, maar voornamelijk wordt studenten een spiegel voorgehouden om ze bewust te maken van de realiteit van de arbeidsmarkt. ‘’De tijd dat we rustig in een kamertje individueel onze prachtige ideeën uitwerken, is voorbij.’’
'Zo ben ik dus' - tests zijn toch objectief?
Testuitslagen laten een momentopname zien, ze geven alleen een beeld van iemand in een bepaalde fase van zijn leven. Toch zijn we geneigd zo’n testuitslag als objectief (en onveranderlijk) te beschouwen: ‘Zo ben ik dus.’ Als we eenmaal een bepaalde testuitslag hebben gekregen, laten we ons daardoor beïnvloeden in onze latere keuzes en plannen, ook al was het feitelijk maar een momentopname.
Andere kijk op mens & loopbaan
Geïnspireerd door de natuurwetenschappen gingen psychologen in de vorige eeuw op zoek naar de universele wetten van menselijk gedrag. Zo richtten loopbaanonderzoekers zich op het beschrijven van stabiele kenmerken van personen en beroepen. Aan de hand hiervan werd vastgesteld welk beroep het beste bij iemand paste.
De school als mini-maatschappij
Loopbaanbegeleiders, scholen en bedrijven hebben een verantwoordelijkheid om jongeren goed op weg te helpen, maar ook van de jongeren zelf wordt een actievere houding verwacht. Leren en ontwikkelen blijft hun hele leven een belangrijk thema. De druk op persoonlijk initiatief, ondernemerschap, leervermogen en flexibiliteit neemt toe. Tegen deze achtergrond is het verheugend dat LOB door scholen steeds serieuzer wordt genomen en er veel initiatieven zijn. Een relevante vraag daarbij is: hoe geven we in scholen ruimte aan persoonlijke ontwikkeling en hoe kunnen we de mini-maatschappij, die de school in wezen is, daarbij benutten?