Cookie Control

Deze website maakt gebruik van cookies.

Dit doen wij onder meer om uw voorkeuren vast te leggen voor een volgend bezoek aan deze site en om te analyseren hoe bezoekers onze site gebruiken. Deze informatie helpt ons om onze websites steeds beter af te stemmen op de wensen en behoeften van de bezoekers. Bekijkt u voor meer informatie onze uitgebreide cookieverklaring.

Door voor ‘Wel cookies’ te kiezen geeft u toestemming voor het zetten van cookies op uw systeem. Accepteert u geen cookies, kiest u dan voor ‘Geen cookies’. Wij wijzen u erop dat het niet accepteren van cookies het bezoek aan deze website nadelig kan beïnvloeden.

(One cookie will be set to store your preference)
(Ticking this sets a cookie to hide this popup if you then hit close. This will not store any personal information)

Over Cookie Control

Over Cookie Control

“Leercultuur essentieel voor individueel en nationaal succes”

SER bijeenkomst Leven Lang Leren

Een verslag van de SER bijeenkomst Nationale Skills Strategie

“Een leercultuur is essentieel voor individueel en nationaal succes”.

Omdat in de veranderende economie en arbeidsmarkt toekomst skills steeds belangrijker worden, heeft het kabinet samen met de SER een nationale skills-strategie ontwikkeld. Al eerder werd in samenwerking met de OECD een skills strategy framework ontwikkeld. Dit framework ondersteunt het ontwikkelen, activeren en effectief benutten van skills en het versterken van een skills-systeem.
Op 20 april 2017 vond de presentatie plaats van het samengestelde OECD Skills Strategy Diagnostic report: Netherlands(externe link). In de TechniekFabriek kwamen de betrokkenen bijeen om de belangrijkste speerpunten/aanbevelingen uit dit rapport te bespreken en samen tot de uitwerking van deze actiepunten te komen.

Uit het rapport blijkt dat Nederland het ten opzichte van andere landen goed doet qua toekomst vaardigheden. Toch is er zeker nog ruimte voor verbeteringen, als we uitgaan van de snelle technologische en dynamische veranderingen op de arbeidsmarkt. Is het bevorderlijk dat we in Nederland een nationaal leer akkoord opstellen, waarin we ons met z’n allen sterk maken voor een gezamenlijke leercultuur? Volgens de OECD is zo’n gezamenlijke aanpak nodig, en daar ligt dan ook Nederlands grootste uitdaging. Voor een betere ontwikkeling en benutting van vaardigheden moeten overheden, individuen, sociale partners, aanbieders van onderwijs en andere betrokkenen gezamenlijk de verantwoordelijkheid nemen en in actie komen.

Drie speerpunten uit het rapport waar we komende tijd aandacht aan zullen moeten besteden:

1. Geef het ontwikkelen en beter benutten van vaardigheden en talenten van werkenden topprioriteit, zodat zij op de werkvloer kunnen doen waar ze goed in zijn. Het gaat er hierbij om dat de werkplek zo ingericht wordt dat werkenden zich verder kunnen ontwikkelen, productiever en langer inzetbaar worden, en meer plezier in hun werk ervaren.
 

2. Werk aan een sterke leercultuur bij individuen, arbeidsorganisaties en opleidingsinstellingen, zodat zij zich beseffen dat blijven leren en ontwikkelen cruciaal is voor een succesvolle loopbaan.
 

3. Zorg dat iedereen de vaardigheden heeft om mee te kunnen doen in de samenleving. Voornamelijk de kwetsbare groepen, bijvoorbeeld de mensen die niet kunnen lezen of schrijven, gaan het volgens OECD moeilijk krijgen. Zij hebben daarom extra aandacht nodig.

 

 

Bijlage

Thema's

Onderwerpen

Reageren

Over NSvP

De NSvP maakt zich hard voor een menswaardige toekomst van werk. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en onderzoeken hoe werk zodanig kan worden ingericht dat het bijdraagt aan de menselijke waarden en behoeften. We zijn een onafhankelijke stichting. We financieren als vermogensfonds innovatieve projecten op het snijvlak van mens, werk en organisatie.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons