De weg weten in de digitale wereld, voor nieuwe stappen op de arbeidsmarkt
De digitalisering op de arbeidsmarkt gaat snel, voor sommige mensen misschien iets té snel. Ze zijn hier niet altijd goed op voorbereid en voelen zich onzeker over hun digitale vaardigheden. Het programma FutureLab van JobOn biedt een helpende hand. Sinds de zomer van 2021 is de doelgroep van FutureLab verbreed naar 50-minners, mede dankzij financiële ondersteuning van de NSvP kan JobOn het programma nu voor iedereen beschikbaar stellen. Deelnemer Nathalie Sulman (37): "Ik wil me voorbereiden op een digitale toekomst.”
YQ: Lifechanging mindset
YQ, het vermogen tot adaptieve zelfregulatie, versterkt de mentale aspecten van 21e eeuwse-vaardigheden: zelfregulering, denken (kritisch-creatief), samenwerken, communicatie, oplossend vermogen. Aan de basis van de mindset YQ ligt de methodiek STOP: onder spanning kunnen blijven denken en ‘schakelen’. Door YQ is de jongere zich bewust van zijn mogelijkheden & talenten en zal hij zich willen ontwikkelen door werk en studie.
Crossing Educational Borders
Project Crossing Educational Borders (CEB) richt zich op de ontwikkeling van vaardigheden om in de nieuwe kennissamenleving de weg te vinden en samen met anderen te komen tot oplossingen die nog niet eerder waren voorzien. Grenzen in leeftijd, disciplines, kennisbronnen, werk en school worden ter discussie gesteld. CEB geeft handvatten om gepersonaliseerd leren in groepen vorm te geven. Met de hiervoor benodigde te ontwikkelen (21 eeuwse) skills, kunnen de teamleden adaptief reageren op dynamiek, onzekerheid en continue veranderingen waardoor ze in staat zijn hun eigen werk te creëren passend bij de maatschappelijke behoefte van dat moment.
Promovendi ondersteunen challengeprojecten 2016
"De projecten die we nu ondersteunen voor de NSvP zijn projecten die echt iets doen. De NSvP, en natuurlijk ook de projecten zelf, willen tastbare resultaten. En wij zijn gespecialiseerd in hoe je effecten en resultaten van projecten goed kunt laten zien." Promovendi Inge Wolsink en Renske van Geffen doen dit met een pHResh-beurs, naast hun eigen onderzoekstraject, en elk vanuit hun eigen motivatie.
Training oudere werknemers zeker effectief
Training, van zeer cognitief tot een algemene vitaliteitstraining, hebben zeer zeker nut, blijkt uit onderzoek van Katinka Dijkstra en Daantje Derks. Cognitief bezig zijn in een gerichte training of een meer indirecte training van informatievaardigheden op relevante onderwerpen, draagt bij aan de cognitieve vaardigheden.
'Weg die grauwsluier' met behulp van het web
Voor veel organisaties is het een herkenbaar beeld: ziekteverzuim niet schrikbarend hoog, medewerkers lijken tevreden en toch hangt er een soort grauwsluier over de organisatie. ‘Terwijl je voor optimale inzetbaarheid juist gemotiveerde mensen nodig hebt.'
Carrière Coach
Als je 16 bent, heb je vaak geen idee wat je later wilt worden. Veel jongeren vinden het dan ook moeilijk een goede keuze te maken voor een vervolgopleiding. Hierdoor kiezen zij vaak een studie die niet bij hen past, wat kan leiden tot studievertraging en/of schooluitval. Carrière Coach is een loopbaanadviestraject voor 4e klas vmbo-leerlingen. Ervaren (personeels)managers uit het bedrijfsleven komen naar de school, waar zij als ‘Carrière Coach’ individuele gesprekken voeren met de leerling. Het doel van de gesprekken is om de leerlingen een spiegel voor te houden en hen te stimuleren om zich goed en bewust te oriënteren op de keuze voor een vervolgopleiding.
Programma Sociale Innovatie MBO
Sociale innovatie is een vernieuwing in de arbeidsorganisatie die leidt tot verbeterde prestaties van de organisatie en ontplooiing van talenten. Eridanos verzorgde pilotprojecten Sociale Innovatie bij 4 Mbo-onderwijsinstellingen. In totaal nemen 15 teams deel, bestaande uit circa 140 docenten, P&O adviseurs en leidinggevenden.
Op Eigen kracht naar een baan: de uitgangspunten
Voor jongeren met een arbeidsbeperking is het moeilijk om aan werk te komen. De keuzemomenten in het arbeidstoeleidingstraject kunnen tot een crisis leiden. Door het inzetten van een Eigen-kracht-conferentie kan het eigen netwerk geactiveerd worden en zo kan de regie over de keuzes zoveel mogelijk bij de cliënt blijven.
Beroepskeuzetest voor verstandelijk beperkte jongeren
Jongeren met een licht verstandelijke beperking zullen vanwege hun beperkingen niet binnen elk beroep floreren. Een goede keuze is juist voor deze groep van extra groot belang. Om tot een goede keuze te komen, voldoen de gewone beroepskeuzetests niet. Daarom is met steun van de NSvP voor deze groep een speciale test ontwikkeld: de SIWIT.