Hoe een nudge mensen helpt om fysiek actief te zijn

Franklin To ontvangt scriptieprijs Marjan Gorievski

Een nudge – een duwtje in de rug – is een aspect van de omgeving dat het gedrag van mensen in een voorspellende zin kan beïnvloeden. Stel je voor, je neemt de trap in plaats van de lift omdat je gele markeringen op de vloer hebt gevolgd die naar de trap leiden, dan word je ‘beïnvloed’ door een nudge. In het onderzoek van Franklin To, afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, draait het niet om nudges van de buitenwereld, maar juist om zelf-geïnitieerde nudges.

Winnaars David van Lennep prijs: One size does not fit all!

winnaars David van Lenep Scriptieprijs uitreiking 18 juni 2019

Wat werkt het beste als je ethisch gedrag wilt stimuleren? Wat kunnen werknemers zelf doen om meer te bewegen op het werk? Aan welke eisen moet inzetbaarheidsbeleid voldoen om het passend te maken voor een individu? Dit zijn de vragen die de drie winnende masterstudenten zich stelden en waarin een gedragsgerichte benadering een rol speelt. Hun onderzoek van uitmuntende kwaliteit en met praktische relevantie is door de NSvP beloond met de David van Lennep Scriptieprijs.

OntwikkelNudge om kennis van buiten naar binnen te halen

Gemeente Zutphen Vooruit

Het team van de gemeente Zutphen, Universiteit Utrecht en de Erasmus Universiteit Rotterdam ontwikkelde een OntwikkelNudge om de gemeentemedewerkers te stimuleren meer kennis van buiten naar binnen te halen. Medewerkers zouden buiten het eigen team naar kennis kunnen zoeken om de beleidsvoering te voeden en zouden daarmee tegelijkertijd hun eigen ontwikkelmogelijkheden vergroten. Binnen Nederlandse gemeentes is er een steeds een grotere vraag naar burgerparticipatie en het oplossen van complexe sociale problemen vereist dat meerdere stakeholders worden betrokken.

Mediawijsheid van docenten vergroten met gedragsgerichte aanpak

Fontys

Een team van docenten van Fontys Hogescholen wil docenten stimuleren om kennis op het gebied van mediawijsheid onderling te delen. Dit is belangrijk om de kloof tussen onderwijs en de belevingswereld van de studenten te verkleinen. Nieuwe ontwikkelingen in de ICT bieden de mogelijkheid om het onderwijs interessanter, afwisselender en aansprekender te maken voor studenten, maar de implementatie van nieuwe aanpakken vraagt van docenten veel tijd en nieuwe kennis. Bovendien zijn niet alle technologische ontwikkeling even waardevol voor het onderwijs.

Nudge om kansrijkheid van werkzoekenden te vergroten

Door technologische veranderingen en robotisering verdwijnen er veel administratieve functies. Hierdoor is het voor werkzoekenden met een werkloosheidsuitkering (WW’ers) afkomstig uit een administratief beroep vaak lastig om binnen deze beroepsgroep weer werk te vinden. Om werk te vinden is het van belang dat deze WW’ers zich breder oriënteren op de arbeidsmarkt. Gedragswetenschappelijk onderzoek leert ons welke factoren mogelijk een rol spelen bij het veranderen van werkzoekgedrag.

"Zonder vraagteken is er geen leren" - Middag van het Ontwikkelgedrag

Middag vh Ontwikkelgedrag - foto

Nudging is vooral bekend als manier om mensen gezondere keuzes te laten maken. Maar hoe kunnen we deze gedragsveranderingstactiek inzetten om leren en ontwikkelen te stimuleren? Op 23 november 2018 organiseerde de NSvP de Middag van het Ontwikkelgedrag in Dierenpark Amersfoort. Op deze middag sprak gedragsexpert Koen Smets (alias Koenfucius) over zijn visie op het nudgen van ontwikkelgedrag en werd het winnende team van de NudgeChallenge bekend gemaakt.

Nudging als middel voor bewuste gedragsverandering

Tijdens de Middag van het Ontwikkelgedrag werd de winnaar van de NudgeChallenge bekend gemaakt: Team UWV ontving de NudgeEindprijs van € 15.000. Het team ontwierp passende interventies om werkzoekende 45+ers met gerichte informatie te benaderen en hun kansrijkheid op de arbeidsmarkt te vergroten. Het experiment toont aan dat goed onderbouwde mini-interventies relatief grote effecten kunnen hebben die op eenvoudige wijze ook breder zijn toe te passen om mismatches op de arbeidsmarkt aan te pakken.

Mediawijsheid van docenten vergroten met gedragsgerichte aanpak

Een team van docenten van Fontys Hogescholen wil docenten stimuleren om kennis op het gebied van mediawijsheid onderling te delen. Dit is belangrijk om de kloof tussen onderwijs en de belevingswereld van de studenten te verkleinen. Om een kritische reflectie op mogelijkheden te stimuleren is het belangrijk dat docenten onderling hun visies, kennis, ideeën en ervaringen delen. Met een gedragsgerichte aanpak werd gekeken wat het delen van kennis in de  weg staat, hoe dit makkelijker en aantrekkelijk kan worden gemaakt en welke rol een digitaal platform daarin kan spelen.

Gedragsinzichten om kansen voor werkzoekenden te vergroten 

Werkzoekend solliciteren online

Een groep jonge, gedreven medewerkers van het UWV onderzocht een gedragsgerichte benadering om een goede match op de arbeidsmarkt en daarmee de kansen voor werkzoekenden te vergroten. Want langs de kant staan is voor alle werkzoekenden frustrerend. Bovendien levert het ook achterstand op op het gebied van leren en ontwikkelen, omdat het meeste geleerd wordt via informeel leren op de werkvloer. Het Team UWV onderzocht in het kader van de NudgeChallenge hoe met een gedragsgerichte benadering deze patstelling doorbroken kan worden. 

Van mono- naar multidisciplinair denken en doen

Gemeente Zutphen i.s.m. Universiteit Utrecht en de Erasmus Universiteit Rotterdam ontwikkelde een OntwikkelNudge om de gemeentemedewerkers te stimuleren meer kennis van buiten naar binnen te halen. Medewerkers zouden buiten het eigen team naar kennis kunnen zoeken om de beleidsvoering te voeden en zouden daarmee tegelijkertijd hun eigen ontwikkelmogelijkheden vergroten. Het onderzoek en de inzichten uit de doeken gedaan.

Over NSvP

De NSvP maakt zich hard voor een menswaardige toekomst van werk. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en onderzoeken hoe werk zodanig kan worden ingericht dat het bijdraagt aan de menselijke waarden en behoeften. We zijn een onafhankelijke stichting. We financieren als vermogensfonds innovatieve projecten op het snijvlak van mens, werk en organisatie.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons