De loopbaankeuzes van jongeren
Werk dat bijdraagt aan de kwaliteit van de samenleving wordt steeds belangrijker met de huidige arbeidskrapte. Maatschappelijke sectoren die bijdragen aan brede welvaart lopen tegen uitdagingen aan wat betreft het werven en behouden van personeel. Studerende jongeren – de werknemers van morgen – zouden een belangrijke rol kunnen hebben in het vervullen van waardevolle functies. Maar zijn deze jongeren wel bezig met de maatschappij en hun bijdrage hieraan? En zijn zij gemotiveerd om te gaan werken in Breder Belang ? Of worden zij al geconfronteerd met (te) hoge verwachtingen en hebben zij hun handen vol aan het vinden van woonruimte en het afbetalen van hun studieschuld? Masterstudente Susan Vermeulen zoekt het uit tijdens haar stage bij de NSvP.
‘Stop de controlekramp, maak werk weer zinvol’
De bureaucratische controlekramp in publieke sectoren erodeert vakmanschap en zingeving, jaagt professionals gedesillusioneerd weg en maakt dat (jonge) mensen niet in zorg en welzijn of onderwijs willen werken. Volgens Jan Smit, medeoprichter van Broosz, moet werken in de publieke sector fundamenteel anders georganiseerd worden. "Geloven in de professionaliteit, de autonomie en het vakmanschap van je mensen."
Hoogleraar Actief Burgerschap Monique Kremer: empathisch potentieel inzetten mogelijk
Meer werkenden laten bijdragen aan het algemeen belang is mogelijk, denkt hoogleraar Actief Burgerschap Monique Kremer van de Universiteit van Amsterdam. Tijdens het NSvP-symposium Werken in Algemeen Belang op 20 september pleitte ze onder andere voor meer burgerschap óp het werk en een maatschappelijke dienstplicht voor andere groepen dan jongeren (al vindt ze de term 'dienstplicht' niet handig). We zetten haar aanknopingspunten voor het beter benutten van empathisch potentieel op een rij, plus de aandachtspunten.
Maatschappelijke sectoren onder druk door personeelstekort: hoe keren we het tij?
Maatschappelijke sectoren als zorg, onderwijs, veiligheid en kinderopvang zijn essentieel voor de kwaliteit van onze samenleving en bieden mooie kansen om betekenisvol werk te doen. Toch hebben juist deze sectoren te maken met grote uitdagingen in het werven en behouden van personeel. In dit artikel vertelt NSvP-directeur Sonia Sjollema wat er in haar ogen misgaat en hoe het anders kan én moet.
De kracht van oudere werknemers
Onderzoekers uit 18 landen bespraken tijdens het driedaagse internationale congres "Age at the Workplace Meeting" onderzoeksresultaten over ouder worden op het werk, en dan met name de voordelen daarvan. In dit artikel staan de vijf belangrijkste thema’s en de meest opvallende onderzoeksresultaten op een rij.
De toekomst van vergaderen: hybride overleg
Al jaren neemt het aantal mensen dat thuiswerkt toe. Sinds het coronavirus zijn intrede heeft gedaan, is het bij veel organisaties zelfs de norm om een of meer dagen thuis te werken. Vergaderen, een brainstorm of kennisuitwisseling kan daardoor niet altijd meer fysiek op dezelfde locatie. Maar hoe zorg je voor een goede meeting? Er lijken grote risico’s: zoom-fatigue, mensen in de zaal die de online deelnemers vergeten of overstemmen, miscommunicatie en energieslurpende vergaderingen. Gelukkig is een online of hybride vergadering niet gedoemd te mislukken.
Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs in tijden van corona
Duurzame inzetbaarheid was al belangrijk voor werknemers en werkgevers in het onderwijs, in het huidige coronatijdperk is het extra belangrijk de balans tussen werklast en draagkracht in de gaten te houden. Duurzame inzetbaarheid gaat erover dat medewerkers gezond en productief aan het werk kunnen, willen en mogen zijn en het plezier in hun werk behouden. Om de verspreiding van het coronavirus te vertragen, heeft de overheid de scholen gesloten. Wat is er veranderd er in het werk van leraren? En wat is van belang om de balans tussen taakeisen en hulpbronnen in balans te houden?
Bouwen op unieke kwaliteiten van werkenden
Marianne van Woerkom, voormalig NSvP/NIAS-fellow, aanvaardde eind januari 2020 de positie van hoogleraar Positieve Organisatie Psychologie aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (Erasmus Universiteit Rotterdam). Tijdens de aanvaarding van haar hoogleraarschap sprak zij haar oratierede "Bouwen op kwaliteiten - Versterken van ontwikkeling en welbevinden in organisaties". Hoe kan positieve psychologie bijdragen aan het functioneren en welbevinden van werkenden? Hoe kunnen organisaties de kwaliteiten van hun medewerkers beter benutten door banen aan te passen aan de mens, in plaats van andersom?
Mooi werk: naar een betere baan zonder weg te gaan
Hoe raak je van dat knagende ontevreden gevoel met je werk af zonder meteen naar een andere baan te zoeken? Of die wijngaard in Zuid-Frankrijk te beginnen? Luc Dorenbosch en Mark van Vuuren maakten een praktisch werkboek waarin je leert de lelijke en mooie kanten van je baan beter te verwoorden en te visualiseren. Om van je werk weer Mooi Werk te maken biedt het boek verschillende inzichten om je baan zo te ‘renoveren’ dat die weer bij je past. Inmiddels verscheen de opvolger Mooier Werk (2018) met vijf jaar praktijkinzichten.
Ontwikkelen op basis van mentorschap
Mentoring en de verbinding tussen ervaren en minder ervaren werkenden wordt binnen veel organisaties ingezet voor het realiseren van leer- en loopbaanambities. Welke inzichten uit onderzoek kunnen helpen om praktijk initiatieven effectiever te maken? En hoe zijn interactieve vormen van leren beter te benutten in het kader van Leven Lang Leren? Een interview met Nico van Yperen, hoogleraar Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, die op verschillende manieren betrokken bij onderzoek naar de rol van coaching- en mentor programma’s op ontwikkeling van talent.