Het menselijk denken is niet altijd rationeel, maar wordt beïnvloed door de context waarin keuzes gemaakt worden. Door deze context te veranderen, kan een werkgever het denken en gedrag in de organisatie in de goede richting leiden. De volgende drie manieren worden gezien als toepasbare nudges die leer- en ontwikkelgedrag in een werkomgeving kunnen stimuleren.
- Ten eerste gebruiken we, bij het maken van keuzes, de beschikbare informatie uit de omgeving. De manier waarop informatie voor de medewerker wordt gepresenteerd, heeft daarom grote invloed op hun keuzes.
- Ten tweede kan de keuzestructuur (de samenstelling van keuzes) in samenwerking met de manier waarop we besluiten nemen, veranderingen in het gedrag stimuleren. De keuzestructuur gaat namelijk uit van de veel gemaakte fouten van het menselijk denken, zoals de neiging om vast te houden aan de status-quo.
- Tenslotte, kan een werkgever de werkenden assisteren in besluitvorming en hen helpen de intenties tot gedragsverandering vol te houden.
In de bijlage zit het volledige artikel met een overzichtelijk schema van hoe deze soorten nudges toegepast kunnen worden voor gedragsverandering in de organisatie.
Een stappenplan om nudges op te zetten in organisaties is hier te vinden.
Reageren