Leerkracht creëert met Sterke Punten Challenge meer vrijheid voor de kinderen
Leerkracht Iris de Reus (groep 1/2) gaf 'haar' kinderen ruimte om vrijheid te pakken en zelf te kiezen welke taken ze wanneer oppakken. "De kinderen kiezen zelf wanneer ze met welk werkje aan de slag gaan, zodat ze zich meer eigenaar voelen. Mijn moeite om los te laten zat hem erin dat ik eigenlijk een gebrek aan vertrouwen bij de kinderen had dat ze het zouden oppakken. Na de eerste drie weken merkte ik dat ik het kan laten gaan." Iris deelt haar ervaringen met de Sterke Punten Challenge.
"Ik kan nu nog beter doen waar ik goed in ben"
Deelnemer Bibianne Findhammer (leerkracht groep 8) vertelt haar ervaring met de Sterke Punten Challenge. "Ik laat de kinderen nu zelf plannen maken hoe ze hun leerdoelen gaan halen. De kinderen zetten zich enorm in, ze zijn zeer gemotiveerd. Wat een energie! En ikzelf kan veel gerichter en met aandacht begeleiden."
Kinderen stimuleren om hun kwaliteiten te zien
Deelnemer Petra Burik (leerkracht kleutergroep) vertelt haar ervaring met de Sterke Punten Challenge. "Ik wil kinderen stimuleren dat ze hun eigen kwaliteiten en de kwaliteiten van anderen zien. Mijn sterke punt is dat ik heel positief ben en vanuit de kracht van positiviteit structuur kan bieden." Samen met collega’s van Floréo-scholen reflecteer je op je challenge en help je elkaar verder.
De onzichtbare vijanden van zelforganisatie
Er zijn organisaties die voorzichtig stappen nemen naar meer zelforganisatie en er zijn ook organisaties die volledige zelforganisatie omarmen, bijvoorbeeld in de vorm van holocratie. De voorvechters gaan er vol vuur in, maar keren soms gehavend en opgebrand terug uit de voorste linies. Ze blijken niet bestand tegen de meest gangbare vorm van organiseren, te weten top-down organiseren. Wat gebeurt er nu precies in die voorste linies?
"Wees ondernemend en blijf vragen stellen"
Alette Baartmans is organisatiekundige en lid van de Denktank 2015-2016 van de NSvP. Zij helpt organisaties bij het verbeteren van hun leerprocessen en ontwikkelt initiatieven ten behoeve van een slimmer en beter lerende wereld. Hoe ziet het leren van de toekomst er volgens Alette uit? En welke Omkering is nodig om dat te bereiken?
Zelfsturing is niet te implementeren
Lokalis heeft 200 gezinswerkers in 18 buurtteams in Utrecht. Hoe is deze lerende organisatie in een complexe omgeving opgezet? Wat zijn de ervaringen en tips van manager organisatie ontwikkeling Karin Geschiere voor startende organisaties die pionieren in een veranderende context?
Zes criteria voor samenwerken
Saskia Nijs over de zes belangrijkste criteria bij samenwerken. "Samenwerken is geen doel op zich, maar een methode om samen iets neer te zetten." Saskia Nijs is adviseur en onderzoeker, verbonden aan de VU in Amsterdam, columnist voor het FD en partner van een adviesbureau.
Whitepaper I-deals - Een inventarisatie uitgevoerd door Factor Vijf (2015)
In dit rapport het wat, hoe en waarom van i-deals, een groot aantal voorbeelden van i-deals zoals die daadwerkelijk zijn gemaakt door medewerkers van verschillende organisaties in Nederland, afgesloten met conclusies en aanbevelingen.
Over I-deals en Factor Vijf:
I-deals zijn maatwerkafspraken die medewerkers met hun leidinggevenden uitonderhandelen over werk, ontwikkeling en arbeidsvoorwaarden.
‘Iedereen weet iets wat een ander nog niet weet’
Afgelopen zomer meldde Marjon van Gelderen, HRM’er bij de Nationale Politie haar organisatie aan voor het Deellfestival. “Bij de politie werken we aan een meer wendbare en flexibele organisatie. Ik zelf hou van veranderen door dingen uit te proberen, en dat wordt volgens mij ook de nieuwe manier om bij de tijd te blijven.
Een nieuw Persoonlijk Ontwikkelingsplan: Ook informeel leren structureel ondersteunend
Ambulanceprofessionals moeten vakbekwaam en snel kunnen handelen. Formele (na)scholing voorziet in de basisvaardigheden en -technieken en is dus essentieel. De dagelijkse context is echter vaak complex en veranderlijk. Uitwisseling van kennis, inzichten en ervaringen in de dagelijkse communicatie zijn dan een krachtige manier om te leren. AmbulanceZorg Limburg-Noord zet het POP (Persoonlijk OntwikkelPlan) in als tool om de verbinding tussen formeel en informeel leren structureel te realiseren.