Bij verschil denken we vaak aan de zichtbare verschillen zoals leeftijd, sexe, etniciteit, sexuele geaardheid, geloof of lichamelijke beperkingen. Voor inzicht in de relatie tussen diversiteit en innovatie spelen ook minder zichtbare aspecten een rol die samenhangen met opleiding, ervaring, competenties, capaciteiten, communicatiestijlen, manieren van leren en sociale achtergrond.
Voor een definiëring van Diversiteit in relatie tot Innovatie zijn cognitieve verschillen van belang die voortkomen uit zowel de zichtbare als onzichtbare verschillen tussen mensen. Hoewel het hier om twee verschillende aspecten van Diversiteit gaat kunnen zij elkaar onderling versterken. Groepen met een grotere zichtbare diversiteit (bijvoorbeeld m/v diversiteit, leeftijdsverschillen en etnische diversiteit) zullen ook vaker andere perspectieven op een probleem en mogelijke oplossingsrichtingen inbrengen. De cognitieve diversiteit in heterogene groepen (qua m/v samenstelling en culturele achtergrond) vermoedelijk groter dan in homogene groepen.
Bij het samenstellen van teams, het vervullen van nieuwe vacatures en werving en selectieprocedures is het van belang te zoeken naar wat het team of de organisatie nodig heeft om voldoende verschil te waarborgen. Bij de inzet van personeel wordt het belangrijk om verschil in opleiding, competenties, talenten, achtergrond en zienswijze in kaart te kunnen brengen en om teams meer divers samen te stellen. Dit vraagt om een bewuste inzet van bestaande instrumenten en het ontwikkelen van nieuwe aanpakken die specifiek gericht zijn op het toelaten en herkennen van verschil.
In dit deel van de toolbox vindt u voorbeelden van instrumenten die gericht zijn op het toelaten van verschil.
Raadpleeg eventueel ook de andere delen van deze Toolbox over diversiteit:
Reageren