Veerkracht in een geïnfecteerde samenleving
Veerkracht is het vermogen om op een schok te anticiperen, om te herstellen en terug te keren naar de normale toestand. Maar we zijn ook in staat om als maatschappij uiteindelijk sterker en beter te worden, zelfs van een uitzonderlijke crisis als gevolg van de corona-uitbraak. Een artikel door Ton Wilthagen (Tilburg Universiteit, NSvP/NIAS-fellow) en Paulien Bongers (TNO, Amsterdam UMC).
Instructiekennis van Onderwijs Pioniers verduurzamen
Het onderwijspioniersprogramma (OP) is in 2009 van start gegaan en helpt leraren die zelf innovatieve ideeën hebben om het onderwijs te verbeteren, om deze verder te ontwikkelen en op hun eigen school te realiseren. OP is ontstaan vanuit de overtuiging dat bevlogen leraren de ruimte en ondersteuning moeten krijgen om hun eigen werkomgeving, de school en het onderwijs als geheel, te verbeteren. Leraren die toegelaten worden tot het OP-programma krijgen een budget en ondersteuning in de vorm van Pioniers-dagen, coaching, een Pioniers-netwerk en de kans op de jaarlijkse Onderwijs Pioniers-trofee. Pionierende leraren krijgen op deze manier de gelegenheid en een podium om hun eigen werkomgeving te vernieuwen. OP wil het programma nu verduurzamen zodat leraren met innovatieve ideeën van elkaar kunnen leren zonder tussenkomst van OP.
Anders werken. De wereld verbeteren met een boek
Over methodes en systemen die werken anders en beter maken zijn al talloze managementboeken verschenen. De samenstellers van "Anders Werken. Vijftig verhalen over sociale innovatie" kozen voor een heel andere benadering. Zij laten professionals aan het woord over de praktijk van alledag, in vijftig ‘uit het leven gegrepen’ verhalen in een (elektronisch en papieren) boek. Dat anders werken dringend nodig is blijkt duidelijk uit de verhalen.
Community of Practice Nieuw Organiseren
Doelstelling:
Het doel van dit leernetwerk is om ‘Nieuw Organiseren pioniers’ uit verschillende sectoren en met verschillende rollen met elkaar te verbinden, zodat ze elkaar kunnen inspireren en versterken om de beweging richting Nieuw Organiseren verder door te zetten en er nieuwe inzichten ontstaan voor henzelf en voor theorievorming. Bijvoorbeeld:
Tien praktijkvoorbeelden duurzame inzetbaarheid
Vakbonden en werkgevers werken in bedrijven volop samen rond het thema ‘duurzame inzetbaarheid’. Dat blijkt uit het boekje ‘Duurzaam meedoen’ dat de vakbonden De Unie, CNV Vakmensen en FNV Bondgenoten samen met werkgeversvereniging AWVN in november 2011 publiceerden. In het boekje worden tien praktijkvoorbeelden beschreven van bedrijven waar werknemers en werkgever samenwerken aan duurzame inzetbaarheid. Het gaat daarbij om projecten gericht op verduurzaming van de inzet van arbeid.
Onderwijs Pioniers
Als we de onderwijsrapporten van de laatste jaren erop na slaan (commissie Dijsselbloem, Rinnooy Kan), blijkt dat veel docenten niet tevreden zijn met de organisatiecultuur in de school en het onderwijsveld in het algemeen. Zij ervaren onderwijsvernieuwing vaak als 'van bovenaf opgelegd'.