Colorwashing of diversiteitskampioen?
Het bewustzijn over het belang van culturele diversiteit op de werkvloer groeit gestaag. Onderzoek wijst uit dat een succesvolle integratie van diverse culturele groepen niet alleen bijdraagt aan een eerlijke en inclusieve samenleving, maar ook voordelen biedt voor de productiviteit van teams en organisaties. Effectief communiceren over dit thema blijft echter een uitdaging, vol met gevoeligheden en potentiële valkuilen. In de maatschappij bestaan verschillende meningen over hoe succesvol diversiteitsbeleid eruit hoort te zien. Daarbovenop heerst veel scepsis over de authenticiteit van diversiteitscommunicatie. Organisaties worden al snel beticht van 'colorwashing': positieve communicatie over culturele diversiteit zonder een link met daadwerkelijk diversiteitsbeleid. In hoeverre is deze scepsis terecht?
Vandaag denken aan morgen: LLO in de praktijk
Leven Lang Ontwikkelen (LLO) richt zich op het stimuleren van een actieve houding ten opzichte van leren en ontwikkelen: van ‘repareren’ naar ‘vooruitkijken’ met als doel ervoor te zorgen dat mensen ‘vitaal, flexibel en duurzaam inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt’. Een proactieve inzet op ontwikkeling kan voorkómen dat mensen werkloos worden of uitvallen door veranderingen in het werk en verschuivingen op de arbeidsmarkt. Het lectoraat Dynamische Talentinterventies van Fontys deed onderzoek naar deze ‘vooruitkijkers’ en bundelde de praktijkvoorbeelden in een inspiratiebundel.