Onderwijs Pioniers draait om het ondersteunen van goede ideeën van docenten om hun werkomgeving te verbeteren. Een van de vormen van begeleiding zijn de Pioniersateliers. Naast ontmoeting en inspiratie moeten deze bijeenkomsten docenten voorzien van een ‘toolkit’ om concreet en effectief met hun plannen aan de slag te kunnen. Onlangs vond het eerste atelier plaats. Een spannend moment omdat voor het eerst alle deelnemers samen kwamen en zo’n eerste ontmoeting voor een belangrijk deel de toon en sfeer voor de rest van het traject bepaalt.
De opkomst bleek groot, velen waren al een half uur voor aanvang aanwezig. Dit zijn ware Pionierdocenten; stipt, goed voorbereid en enthousiast. De middag begon met een voorstelronde waarin de deelnemers zichzelf en hun project voorstelden aan de hand van een voorwerp. Er volgden verrassende analyses over onderwijsorganisaties aan de hand van onder andere hamers en haardrogers. De sfeer onderling was bemoedigend en leidde tot wederzijdse herkenning en erkenning. Terwijl de ene docent haar motivatie toelichtte zaten de anderen geboeid te luisteren, en het opkomen van een twinkeling in de ogen verraadde de gedachte ‘dat is ook een goed idee!’ Dat het zo aanstekelijk en verbroederend zou uitpakken hadden we alleen maar durven hopen. Hoe meer de deelnemers door elkaar geïnspireerd raken hoe beter de uitwerking van Onderwijs Pioniers.
Van wens naar werkelijkheid
We gingen uiteraard flink aan de slag met het aanpakken en concretiseren van de uitvoer van de projecten. Hoe kom je van een idee naar project? Hoe maak je een wens werkelijkheid? Deze vragen vormden de insteek van het bespreken en aanhalen van een veranderkundige invalshoek, namelijk dat het creëren van een nieuwe situatie niet een vast stappenplan is, maar het zoeken van een weg waar je sommige kruispunten van kan zien aankomen maar de beren op de weg je soms overvallen. Er werd gewerkt aan het benoemen en uitstippelen van de route voor de projecten door het tekenen van een eigen routekaarten. Zo konden de deelnemers nadenken over belangrijke momenten in het ‘managen’ van hun project. De leraar als vormgever van de onderwijsorganisatie werd wakker en je voelde de energie bruisen. Het aanspreken van de creativiteit en het eigen innovatieve vermogen blijkt heel goed aan te slaan en de meesten ontpopten zich al snel als heuse ondernemers…
Noor Wieringa & Kimon Moerbeek namens Onderwijs Pioniers
Reageren