Drie genomineerden voor de HBO-innovatieprijs
Wie zijn de winnaars van de HBO-Innovatieprijs Mens, Werk en Innovatie 2022? Dat wordt donderdag 29 september bekend gemaakt tijdens het Mens Werk en Organisatie congres in Tilburg. Uit de inzendingen voor de prijs heeft de jury drie studenten gekozen die worden genomineerd voor de drie prijzen. Maar wie de eerste, tweede of derde prijs wint van respectievelijk €1500, €100 en €500, wordt daar ter plekke pas onthuld.
Wie draagt bij aan een Leven Lang Ontwikkelen?
Bij Leven Lang Ontwikkelen zijn vele partijen betrokken, zoals het individu, werkgevers, onderwijs- en overheidsinstellingen. Onderzoekers Marian Thunnissen, Mariëlle Rosendaal en Ellen Koop-Spoor brachten in samenwerking met andere experts het LLO-speelveld in kaart via een interactieve digitale tool voor werkgevers. Daarnaast ontwikkelden ze een invulkaart voor beleidsmakers bij onderwijs, overheid en intermediaire organisaties.
Dit zijn de 5 genomineerden voor HBO-innovatieprijs 2021
In Rotterdam werd op 4 november 2021 de eerste HBO-innovatieprijs Mens, Werk & Organisatie uitgereikt. Vijf genomineerde HBO-bachelor studenten presenteren zichzelf en hun afstudeerwerk in een korte video-pitch. In de pitches vertellen ze over hun afstudeerwerk, welke bevindingen en producten dat heeft opgeleverd en welke impact ze daarmee (hopen te) maken.
Minder individuele verantwoordelijkheid, meer arbeidsmarktbeleid
Om mee te kunnen doen in deze samenleving is niet alleen een juiste opleiding belangrijk; het draait ook om toegang tot financieel, sociaal en cultureel kapitaal en een stevig netwerk. Juist deze toegang is steeds schever verdeeld: kinderen van hoog opgeleide ouders worden alsmaar kansrijker, terwijl voor kinderen van meer praktisch opgeleide ouders het tegenovergestelde geldt. Vijf maanden lang deed hoogleraar arbeidseconomie Joop Schippers als NSvP/NIAS-fellow onderzoek naar deze problematiek.
Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs in tijden van corona
Duurzame inzetbaarheid was al belangrijk voor werknemers en werkgevers in het onderwijs, in het huidige coronatijdperk is het extra belangrijk de balans tussen werklast en draagkracht in de gaten te houden. Duurzame inzetbaarheid gaat erover dat medewerkers gezond en productief aan het werk kunnen, willen en mogen zijn en het plezier in hun werk behouden. Om de verspreiding van het coronavirus te vertragen, heeft de overheid de scholen gesloten. Wat is er veranderd er in het werk van leraren? En wat is van belang om de balans tussen taakeisen en hulpbronnen in balans te houden?
Werken als hybride docent: motieven en ervaringen.
De hybride docent wordt door onder meer de MBO-raad, VNO/NCW en MKB Nederland genoemd als één van de oplossingen voor het docententekort in het onderwijs. Om het baan-combineren in het onderwijs te laten slagen, zijn inspanningen nodig van de hybride docent zelf, maar ook van de organisaties waar hij of zij werkzaam is. Er is echter weinig bekend over hoe hybride docenten het combineren van banen ervaren. Marian Thunnissen (Universiteit Utrecht, Fontys Hogeschool) en Roos van Rijn (High Select) onderzochten de werkbeleving van hybride docenten en specifiek de aspecten die van invloed zijn op de keuze het baan-combineren wel of niet te continueren.
Wat is nodig voor inclusieve benadering van LLO?
Wat is er nodig voor een inclusieve benadering van Leven Lang Ontwikkelen? Niet iedereen leert even makkelijk en niet iedereen is in de gelegenheid om te leren. Uit onderzoek blijkt bovendien dat de investering in opleiding en ontwikkeling scheef is verdeeld. Hoe werken onderwijs en praktijk samen om informeel leren en on the job training te verbeteren? Hoe maken we leren en ontwikkelen aantrekkelijk en toegankelijk voor alle werkenden? Een weergave van de resultaten uit de werksessie van de Dag van de Inclusieve Arbeidsmarkt.
Misschien heeft de arbeidsmarkt wel afstand tot jou
Op 4 november 2019 vond de Dag van de Inclusieve Arbeidsmarkt plaats. Zo’n 165 bezoekers, onderzoekers, beleidsmakers, praktijkmensen, ervaringsdeskundigen en werkgevers, gingen aan de slag met de vraag: hoe kunnen we de Nederlandse arbeidsmarkt inclusiever maken? Organisatoren zijn de Goldschmeding Foundation, Instituut Gak en de Nederlandse Stichting voor Psychotechniek (NSvP).
Leerkracht creëert met Sterke Punten Challenge meer vrijheid voor de kinderen
Leerkracht Iris de Reus (groep 1/2) gaf 'haar' kinderen ruimte om vrijheid te pakken en zelf te kiezen welke taken ze wanneer oppakken. "De kinderen kiezen zelf wanneer ze met welk werkje aan de slag gaan, zodat ze zich meer eigenaar voelen. Mijn moeite om los te laten zat hem erin dat ik eigenlijk een gebrek aan vertrouwen bij de kinderen had dat ze het zouden oppakken. Na de eerste drie weken merkte ik dat ik het kan laten gaan." Iris deelt haar ervaringen met de Sterke Punten Challenge.
- 1
- 2
- 3
- 4
- volgende ›
- laatste »