ZomerOndernemer was een van de challengeprijswinnaars van 2016. Eerder spraken we met initiatiefnemer Harry Bakker over het project ZomerOndernemer. Hij vertelde dat de deelnemende jongeren ontzettend enthousiast, leergierig en vaak minder behoudend zijn dan andere ondernemers; het zijn creatieve parels met lef. En het viel hem op dat de jongeren niet altijd de makkelijkste onderwerpen voor hun ondernemingen pakken. Wij waren benieuwd naar de praktijk en sloten deze zomer aan bij een ZomerOndernemer-bijeenkomst op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem.
Productieve zomerweken
Zes weken lang, in je zomervakantie, werken aan je eigen onderneming. Dat deed deze zomer een groep van 20 jongeren tussen 15 en 22 jaar in het project ZomerOndernemer Arnhem. Ze startten met een driedaagse training en sloten af met een kick out-bijeenkomst in het GelreDome. Het resultaat: onder andere een nieuw modelabel, een muziek-event op de rol voor eind september, een goed uitgewerkt plan voor een praktijk voor huiswerkbegeleiding, een goede doelensite in wording en een gepland event voor ouderen. Een mooie mix van commerciële en maatschappelijke doelen.
Anders leren denken
In verschillende regio's in Nederland starten de ZomerOndernemers met een driedaagse training. Daar gaan de jongeren juist niet meteen aan de slag met hun businessplan, maar met bijvoorbeeld out of the box denken en het ondernemerschap tegen het licht houden. Ze krijgen theorie met cases, oefeningen en opdrachten. “Soms snapte je eerst niet waarom je een bepaalde opdracht moest doen”, vertelt deelneemster Milou. Zo moesten ze een piramide bouwen zonder dat ze wisten waarom. Het bleek een oefening anders denken en anders kijken te zijn. “Je kunt op zoveel manieren een piramide bouwen met zoveel verschillende materialen. Door zo'n oefeningen leer je ook anders en creatiever te kijken naar je eigen ideeën en businessmodel”. Pas de derde dag gingen ze concreet met hun eigen plannen aan de slag.
Leren van ervaren ondernemers
Naast de driedaagse training zijn er nog vier terugkomdagen, steeds met een ander thema, steeds bij een ander gastbedrijf. Bij een yogaschool onderzochten deze jongeren wie precies hun klanten zijn, bij een bank kregen ze praktische lessen over het kredietproces en inspiratie door praktijkverhalen van start ups. Bij een event-bedrijf zagen ze alle ins en outs van de bedrijfsvoering. Bij de vierde en laatste terugkomdag vóór de grote kick out waren de jongeren al ver gevorderd met hun ondernemingen. Een forse prestatie in zo'n korte tijd. Sommigen waren voor het project al met een idee bezig maar voor anderen was het echt beginnen bij nul.
Meteen begonnen, bijna zichtbaar,
de radertjes in de hoofden te draaien
Een reis door de wereld van de circulaire economie
Op het Industriepark Kleefse Waard (IPKW), een broedplaats voor clean tech bedrijven in Arnhem, nam Erick Wuestman van gastbedrijf KplusV de jonge ondernemers mee op een reis door de relatief nieuwe wereld van de circulaire economie. Volgens hem dé kans voor ondernemers om je te onderscheiden: de overheid heeft als doelstelling om de circulaire economie in 2050 een feit te laten zijn. Tijdens zijn verhaal begonnen meteen, bijna zichtbaar, de radertjes in de hoofden van deze startende ondernemers te draaien. “Hoe zou ik deze principes van circulaire economie in mijn eigen onderneming kunnen toepassen?” Voor twee jongeren die hun eigen kledinglabel starten, was dat misschien wel het duidelijkst: via de grondstoffen en door hergebruik van het eindproduct. Voor deelneemster Lotte, die een praktijk in huiswerkbegeleiding aan het opzetten is, was dat lastiger. Het was hoe dan ook een vruchtbare middag: een van de deelnemers ging naar huis met het onderwerp voor het afstudeeronderzoek voor haar studie bedrijfseconomie.
Van muziekfestival tot goede doelensite
Na de presentatie vertellen de jongeren op hun beurt waar ze mee bezig zijn geweest de afgelopen week. Deelnemer Mark organiseert eind september met zijn net bij de Kamer van Koophandel ingeschreven evenementenbureau een muziek-event. Hij laat trots de posters en visitekaartjes zien. Hij heeft die laten ontwerpen en drukken voor een bedrag dat ruim binnen zijn budget viel - de Arnhemse deelnemers kregen een startkapitaal van 150 euro mee. Een andere deelneemster maakt zich zorgen over de voortgang van haar onderneming. Het lukt niet goed om het dienstenpakket dat ze wil aanbieden vóór de kick out goed op poten krijgen. Ze heeft haar hele kapitaal nog in kas. Maar soms is het een les dat er eerst nog tijd nodig is om dingen uit bouwen, geeft coach Sandra haar mee. Het is geen voorwaarde dat je onderneming op het moment van de kick out moet draaien en na de zomer moet blijven voortbestaan. Het gaat om het leertraject, het opdoen van belangrijke skills voor je toekomst. Een andere deelnemer concludeert dat het voor haar nu niet het moment is om haar bedrijf het levenslicht te laten zien. De plannen zijn in combinatie met een studie en een mogelijke verhuizing nu niet eenvoudig te realiseren.
De jongeren over ondernemerschap in hun opleiding
Leerden deze jongeren ook over ondernemerschap in hun opleiding? De een wel, die heeft een ondernemingsplan geschreven tijdens haar opleiding, maar dat was pure theorie, vertelt ze. En ander, een student pedagogiek, vindt dat er best een keuzevak ondernemen in de opleiding mag. Veel afgestudeerden starten uiteindelijk een eigen pedagogische praktijk. “Op school leer je vooral regeltjes”, zegt een ander deelnemer, “maar hier leer je anders denken”.
Prijs voor de beste ZomerOndernemer
Elke regio sluit af met een kick out. Een feestelijke bijeenkomst waar de deelnemers hun bedrijf presenteren aan familie, vrienden, hun opgebouwde zakelijk netwerk en de media. Daar wordt ook de prijs voor de beste ZomerOndernemer uitgereikt. De jury kijkt o.a. naar de vermarktbaarheid van het concept, de gerealiseerde omzet, zichtbare marketing (website, social media, etc.), en het financieel inzicht van de ondernemer.
Winnaar regio Arnhem naar landelijke finale
Silvanna van Graven won de regiofinale Arnhem met haar onderneming Charitz. Zij dingt mee in de landelijke finale naar de prijs voor de Beste ZomerOndernemer 2017. De winnaar van deze finale mag deelnemen aan het International Student Company Festival (ISCF) in Riga. Vorig jaar reisde winnares Brenda Allard met haar Fairtrade Gids daar naar toe, zij schreef dit artikel over haar reis.
Meer informatie over de challenge 2016 en het project ZomerOndernemer is te vinden op onze Omkerings site. Het projectplan van de ZomerOndernemer vind je in ons Kenniscentrum bij de projecten.
Reageren