"Als leven het meervoud van lef is – zoals de uitspraak van Loesje luidt - dan houdt dat in dat we allemaal ook bang zijn. Anders zou er immers geen lef nodig zijn om te leven. In loopbaantermen uitgedrukt zouden we kunnen spreken over de durf om onszelf en ons talent optimaal uit te drukken in de vorm van arbeid."
Albert de Folter schreef een artikel in LoopbaanVisie over het denken dat ten grondslag ligt aan de Acceptance en Committent Therapie (ACT). Dit artikel is een samenvatting daar van. Albert de Folter werkt samen met Tom Luken, met financiële ondersteuning van de NSvP, aan een methodiek die leerlingen ondersteunt bij loopbaan en studiekeuze. Hun aanpak is gebaseerd op de uitgangspunten van ACT.
Met ACT naar psychologische flexibiliteit
ACT biedt een kader om hindernissen in het leven te nemen, ook als dat met angst en beven gepaard gaat. Ook de psychisch gezonde mens kan baat hebben bij de toepassing ervan. ACT is een model dat een zestal processen beschrijft en toepasbaar maakt met uiteenlopende instrumenten zoals metaforen, gesprek, educatie en oefeningen. ACT brengt een proces op gang dat leidt tot psychologische flexibiliteit, dat wil zeggen dat iemand als een bewust mens ten volle contact heeft met het hier en nu en gericht is op gedrag dat gevoed wordt door zelf gekozen waarden (Luoma, Hayes & Walser, 2007). De twee hoofdbestanddelen van ACT zijn Acceptance en Commitment. Deze zijn weer onder te verdelen in zes processen, ook wel de ACT-zuilen genoemd.
Acceptatie
Bij Acceptance horen:
- Zelf als context (jezelf als stille getuige die observeert),
- Cognitieve defusie (het loskomen van het denken),
- Acceptatie (aanvaarding van alle interne psychologische processen)
- Contact met het hier en nu (aanwezig zijn).
Commitment
Bij Commitment horen:
- Contact met het hier en nu
- Waarden
- Toegewijde actie
- Zelf als context
Contact met het hier en nu en Zelf als context komen in beide polen voor. Zowel Acceptance als Commitment kunnen alleen plaatsvinden wanneer de persoon aanwezig is in het hier en nu en in staat is zichzelf als context te ervaren, dat wil zeggen los van de inhoud van het eigen zelfbeeld.
Lees hier het hele artikel ACT in loopbaanbegeleiding, Albert de Folter, LoopbaanVisie 3, augustus 2014.
Meer lezen over het project:
- Aanleiding van het project: Winnaar NOLOC-campagne 'Verken de Grenzen' bekend. Artikel in LoopbaanVisie (4, 2013)
- Inhoud van het project: Innovatief loopbaanproject resultaat van NOLOC campagne 'Verken de Grenzen'
- Een ACT toolkit voor innovatie van LOB Over de Nederlandse versie CDDQ: Career Decision Making Difficulties Questionnaire
- Context en loopbaanontwikkeling: what's new? Artikel van Tom Luken in LoopbaanVisie (4, 2013)
Reageren