De weg weten in de digitale wereld, voor nieuwe stappen op de arbeidsmarkt
De digitalisering op de arbeidsmarkt gaat snel, voor sommige mensen misschien iets té snel. Ze zijn hier niet altijd goed op voorbereid en voelen zich onzeker over hun digitale vaardigheden. Het programma FutureLab van JobOn biedt een helpende hand. Sinds de zomer van 2021 is de doelgroep van FutureLab verbreed naar 50-minners, mede dankzij financiële ondersteuning van de NSvP kan JobOn het programma nu voor iedereen beschikbaar stellen. Deelnemer Nathalie Sulman (37): "Ik wil me voorbereiden op een digitale toekomst.”
Digitaal bewust en bekwaam met FutureLab
"We vergroten de impact van het bestaande programma door het FutureLab ook aan te bieden voor 100 werkzoekenden in de leeftijdscategorie tot 50 jaar. Dit is een uitbreiding van het bestaande FutureLab voor 50+ers”, zegt Pieter Vermeer van Stichting JobOn. Het FutureLab is een programma ter bevordering van de duurzame inzetbaarheid. Na afloop zijn deelnemers zich meer bewust van de huidige digitale ontwikkelingen en weten zij de weg om nieuwe stappen te zetten in de sterk veranderende arbeidsmarkt.
De werkvloer is corona
Nu we weer vooruitkijken naar werken op kantoor, is de vraag hoe we dit op een productieve en gezonde manier kunnen doen. Hoe kan HR de veerkracht van organisaties en de arbeidsmarkt ondersteunen? Aan de slag met drie corona-challenges voor de middellange termijn.
Aukje Nauta over thuiswerken (video)
Wat zegt de wetenschap over thuiswerken?
"Zorg zelf voor je energiebronnen: autonomie, verbinding met collega's en vaardigheden ontwikkelen. Bel of app je collega's en volg online webinars. Door je energiebronnen zelf vorm te geven, boetseer je de baan die bij je past", zegt organisatiepsycholoog Aukje Nauta bij de Universiteit van Nederland over deze tijd van gedwongen thuiswerken.
Op drie fronten inclusiever matchen
Matching op de arbeidsmarkt vindt vaak plaats op basis van harde functie-eisen. Als je echter niet over het juiste papiertje of ervaring beschikt, wordt de kans op toetreding tot een gewenste functie lastig. Ook de vaak smalle definiëring van “geschiktheid”, beeldvorming en onbewuste biases spelen een belangrijke rol in werving- en selectieprocessen. In het zoeken naar het ‘schaap met de vijf poten’ zien werkgevers mensen met een afstand tot werk snel over het hoofd. Kunnen nieuwe technologieën of nieuwe vormen van matching dit doorbreken?
Vijf praktijkinzichten om een leven lang ontwikkelen te laten werken
Martine Maes (interventiekundige en begeleider van leer- en veranderprocessen) deelt inzichten uit haar praktijk rondom leren, ontwikkelen en veranderen in organisaties. Ze zet er vijf op een rij: Ontwikkelen ≠ opleiding volgen, eigen regie moet je leren, bewustwording en anders organiseren, samen blijvend ontwikkelen, anders kijken als iets niet werkt.
Op weg naar een brede ontwikkelcultuur
Maakonderwijs is leren (door te) maken. Het stimuleert hoofd, handen en hart. Door de verbinding tussen creativiteit en hedendaags technologie kunnen kinderen zich beter ontwikkelen: kennis wordt meteen toegepast en ingezet voor het maken van dingen die ze leuk vinden. Sacha van Tongeren blikt terug op de pilot van het trainingstraject Maakplaats 021 Fellowship. Het fellowship programma is een praktijkvoorbeeld dat antwoord geeft op de challenge-vragen gesteld door de NSvP en Instituut Gak over het leren van de toekomst.
Mediawijsheid van docenten vergroten met gedragsgerichte aanpak
Een team van docenten van Fontys Hogescholen wil docenten stimuleren om kennis op het gebied van mediawijsheid onderling te delen. Dit is belangrijk om de kloof tussen onderwijs en de belevingswereld van de studenten te verkleinen. Om een kritische reflectie op mogelijkheden te stimuleren is het belangrijk dat docenten onderling hun visies, kennis, ideeën en ervaringen delen. Met een gedragsgerichte aanpak werd gekeken wat het delen van kennis in de weg staat, hoe dit makkelijker en aantrekkelijk kan worden gemaakt en welke rol een digitaal platform daarin kan spelen.
Door maakonderwijs leren kinderen abstracties begrijpen
Dit jaar ging het eerste Maakplaats 021 fellowship-programma van start. Met steun van NSvP & Instituut Gak is door Waag een speciaal trainingsprogramma voor leerkrachten in basis- en middelbaar onderwijs ontwikkeld. Twintig leraren van acht verschillende Amsterdamse scholen leerden de kneepjes van het maakonderwijs, om vervolgens zelfstandig met hun klassen in een van de maakplaatsen in de OBA aan de slag te gaan.
Onderwijs in ondernemerschap
Ondernemerschap wordt gezien als een belangrijke skill voor de toekomst op de arbeidsmarkt. Van jongeren wordt verwacht dat zij de arbeidsmarkt betreden met relevante kennis en vaardigheden en zich blijven ontwikkelen om inzetbaar te blijven. In dit artikel zetten we de verschillende perspectieven op het ontwikkelen van de skill ondernemerschap uiteen. We bekijken in dat licht het praktijkinitiatief de ZomerOndernemer, dat niet alleen het oprichten van een onderneming voor ogen heeft maar ook actief wil bijdragen aan het ontwikkelen van breder toepasbare toekomstskills.