Werken als hybride docent: motieven en ervaringen.
De hybride docent wordt door onder meer de MBO-raad, VNO/NCW en MKB Nederland genoemd als één van de oplossingen voor het docententekort in het onderwijs. Om het baan-combineren in het onderwijs te laten slagen, zijn inspanningen nodig van de hybride docent zelf, maar ook van de organisaties waar hij of zij werkzaam is. Er is echter weinig bekend over hoe hybride docenten het combineren van banen ervaren. Marian Thunnissen (Universiteit Utrecht, Fontys Hogeschool) en Roos van Rijn (High Select) onderzochten de werkbeleving van hybride docenten en specifiek de aspecten die van invloed zijn op de keuze het baan-combineren wel of niet te continueren.
Job Engineering: nieuwe banen voor kwetsbare groepen
Onder de noemer ‘job engineering’ verkent een NSvP-TNO leernetwerk een breed palet aan baanoplossingen die bijdrage aan ontwikkeling, duurzame inzetbaarheid en kansen op de arbeidsmarkt. Job crafting stelt de vraag in hoeverre een werknemer de ruimte in de eigen baan op een nieuwe manier kan aanwenden om het werk optimaal te laten aansluiten op individuele wensen en vermogens. Diezelfde vraag kan maatschappelijk ook breder worden gesteld naarmate de roep om arbeidsmarktvernieuwingen groter wordt. Dan hebben we het over job engineering.
Hybride docent
Het (voortgezet) onderwijs in Nederland staat de komende jaren voor enkele grote uitdagingen. Allereerst vanwege de noodzaak om tot de wereldtop te blijven behoren als het gaat om de kwaliteit van onderwijs. Innovatie en vernieuwing zijn hiervoor onmisbaar. Ten tweede om voor voldoende topdocenten te zorgen die dit onderwijs in de praktijk brengen. Daarnaast verandert de manier waarop jonge professionals aankijken tegen werk en hun carrière: steeds minder mensen kiezen voor één baan voor het leven. Afwisseling, brede ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid worden steeds belangrijker. De hybride docent speelt in op deze uitdagingen.
De crux van het combineren: gecombineerde (loop)banen
Samenvatting/achtergrond
Dit project verbindt drie verschillende wijzen van geleidelijke of gedeeltelijke mobiliteit op de arbeidsmarkt. Het gaat hierbij om tussenvormen waarbij werknemers geen gehele loopbaanstappen of transities maken, maar door het toevoegen van nieuwe taakuitdagingen, rollen of deeltijdbanen hun loopbaanhorizon verbreden. Dit project verbindt de volgende lopende initiatieven:
Buiten de gepade banen: overzicht van slimme baanconstructies om inzetbaarheid te vergroten
Stilstand op de arbeidsmarkt is achteruitgang. Dat geldt voor werklozen die te lang uit het arbeidsproces zijn, maar ook voor werknemers die te lang in dezelfde baan verblijven. Job Engineering is de verzamelnaam van een breed palet aan sleutelmogelijkheden om op taakniveau ontwikkeling in het werk en mobiliteit te vergroten. Het houdt daarbij rekening met de individuele sterktes, wensen en vermogens van werknemers - voor een arbeidsmarkt op maat.
Klein maar fijn
Wie is ook alweer de klassieke figuur die ontdekte dat hij proza sprak? Zijn naam is me ontschoten, maar ik lijk wel een beetje op hem, want sinds kort snap ik dat ik ooit aan job crafting heb gedaan. Bijvoorbeeld tijdens het geven van hoorcolleges voor grote groepen studenten. Jarenlang was het lastig om orde te houden; de hele tijd liep ik op mijn tenen voor de klas. Totdat ik een andere houding aannam. Ik ging me gedragen als een gast die is uitgenodigd om in een gezelschap iets te vertellen. Een goede gast begint pas te praten als iedereen naar hem wil luisteren.