Buiten je Bubbel - voor een toekomstbestendige arbeidsmarkt
Vraag jij je af hoe we de groeiende tekorten aan personeel kunnen aanpakken? Durf jij verder te kijken dan je eigen bubbel? Trainees van We Care To Disgover zijn op verzoek van de NSvP de uitdaging aangegaan met het vraagstuk van arbeidsmarktkrapte en de noodzaak van werk in breder belang, met als doel het creëren van een toekomstbestendige arbeidsmarkt. Zij introduceren hun nieuwe NSvP-project "Buiten je Bubbel” en de Themamiddag op 3 februari 2024.
Digitaal getuigschrift voor platformwerk
Een van de problemen van platformwerk is dat de data over de werkervaring en reputatie van platformwerkers zit opgesloten in het platform.
Robots moeten werken, mensen leven: Saskia Nijs over de toekomst van tech & HR
De tweede David van Lennep Keynote werd op vrijdag 8 april 2022 in het auditorium in Rozet, Arnhem gegeven door HR x Tech omnivoor Saskia Nijs. Dat zij er zelf niet fysiek bij kon zijn maar haar keynote voor een goed gevulde zaal in Arnhem gaf terwijl zij zelf groots op het scherm te zien was, onderstreepte eigenlijk alleen maar haar punt. Nijs' betoog ging namelijk over de toekomst van werk en hoe technologie kan helpen om ons volledige potentieel te bereiken.
‘Skillspaspoort wenselijk en kansrijk, maar nog veel haken en ogen’
Het skillspaspoort kan een nuttig instrument zijn om inzichtelijk te maken wat mensen (zouden moeten) kennen, kunnen en willen in bepaalde banen en beroepen. Zo’n paspoort moet dan wel voldoen aan een aantal randvoorwaarden en krijgt pas publieke waarde als werkgevers, werknemers en onderwijsinstellingen het daadwerkelijk erkennen en gebruiken. Hafid Ballafkih, projectleider van het rapport ‘Vrij reizen over de arbeidsmarkt’ waarin het skillspaspoort is onderzocht, vertelt over de kansen en bedreigingen en wat het wel of niet oplost in relatie tot menswaardig werk. “We moeten de mens terugbrengen in het werk.”
Wie draagt bij aan een Leven Lang Ontwikkelen?
Bij Leven Lang Ontwikkelen zijn vele partijen betrokken, zoals het individu, werkgevers, onderwijs- en overheidsinstellingen. Onderzoekers Marian Thunnissen, Mariëlle Rosendaal en Ellen Koop-Spoor brachten in samenwerking met andere experts het LLO-speelveld in kaart via een interactieve digitale tool voor werkgevers. Daarnaast ontwikkelden ze een invulkaart voor beleidsmakers bij onderwijs, overheid en intermediaire organisaties.
Digitaal bewust en bekwaam met FutureLab
"We vergroten de impact van het bestaande programma door het FutureLab ook aan te bieden voor 100 werkzoekenden in de leeftijdscategorie tot 50 jaar. Dit is een uitbreiding van het bestaande FutureLab voor 50+ers”, zegt Pieter Vermeer van Stichting JobOn. Het FutureLab is een programma ter bevordering van de duurzame inzetbaarheid. Na afloop zijn deelnemers zich meer bewust van de huidige digitale ontwikkelingen en weten zij de weg om nieuwe stappen te zetten in de sterk veranderende arbeidsmarkt.
Wat is nodig voor inclusieve benadering van LLO?
Wat is er nodig voor een inclusieve benadering van Leven Lang Ontwikkelen? Niet iedereen leert even makkelijk en niet iedereen is in de gelegenheid om te leren. Uit onderzoek blijkt bovendien dat de investering in opleiding en ontwikkeling scheef is verdeeld. Hoe werken onderwijs en praktijk samen om informeel leren en on the job training te verbeteren? Hoe maken we leren en ontwikkelen aantrekkelijk en toegankelijk voor alle werkenden? Een weergave van de resultaten uit de werksessie van de Dag van de Inclusieve Arbeidsmarkt.
Op weg naar een brede ontwikkelcultuur
Maakonderwijs is leren (door te) maken. Het stimuleert hoofd, handen en hart. Door de verbinding tussen creativiteit en hedendaags technologie kunnen kinderen zich beter ontwikkelen: kennis wordt meteen toegepast en ingezet voor het maken van dingen die ze leuk vinden. Sacha van Tongeren blikt terug op de pilot van het trainingstraject Maakplaats 021 Fellowship. Het fellowship programma is een praktijkvoorbeeld dat antwoord geeft op de challenge-vragen gesteld door de NSvP en Instituut Gak over het leren van de toekomst.
Kansen voor jongeren op de arbeidsmarkt van morgen
Hoe kunnen jongeren zich eerder en beter voorbereiden op werk en ondernemerschap? Hoe verbinden we aankomend en gesetteld talent?Hoe kunnen jongeren zich blijven ontwikkelen, ook buiten werk en school om? Drie maatschappelijke projecten ontvingen in 2016 subsidie van de NSvP om deze vraagstukken aan te pakken. Welke kennis en inzichten hebben de projecten opgeleverd?
Door maakonderwijs leren kinderen abstracties begrijpen
Dit jaar ging het eerste Maakplaats 021 fellowship-programma van start. Met steun van NSvP & Instituut Gak is door Waag een speciaal trainingsprogramma voor leerkrachten in basis- en middelbaar onderwijs ontwikkeld. Twintig leraren van acht verschillende Amsterdamse scholen leerden de kneepjes van het maakonderwijs, om vervolgens zelfstandig met hun klassen in een van de maakplaatsen in de OBA aan de slag te gaan.