Waarom werken vanuit talent werkt - de inzichten
Bij het Openbaar Ministerie Noord-Holland is een groep van 15 medewerkers aan de slag gegaan met kleine experimenten binnen de NSvP Sterke Punten Challenge. Door het ontwikkelen van de VerSterker willen zij enerzijds dat medewerkers ontdekken welke talenten zij hebben en hen stimuleren deze ook daadwerkelijk in te zetten in hun werk. Anderzijds willen zij dat het binnen de organisatie ‘normaler’ wordt om stil te staan bij wat je goed kan en hierover met elkaar in gesprek te zijn.
Crossculturele baklava
Wat is crosscultureel ondernemen? Het is een route om te komen tot samenwerking en verbinding in ondernemerschap tussen mensen van verschillende etnische achtergronden. Crosscultureel ondernemen is gericht op de ontwikkeling van nieuwe businessideeën en -kansen in de regionale, nationale en internationale markten. Een dubbelinterview met Gürkan Çelik (41) en Ahmet Can (30).
Innovatie en etnisch ondernemerschap: een coachingsmethodiek
Dit project geeft inzicht in het leggen van het verband tussen cultuur en innovatie in ondernemerschap. De inzichten van het onderzoek zijn van belang om innovatie in en de kwaliteit van ondernemerschap te verbeteren en gerichter te stimuleren, ten behoeve van de economische groei van Nederland. Verkend wordt hoe ruimte gecreëerd kan worden voor innovatief ondernemerschap. Dit onderzoek schetst kritische succesfactoren van etnische entrepreneurs.
Carrière Coaches helpen 560 leerlingen
Het project Carrière Coach van JINC is een loopbaanadviestraject voor leerlingen uit de eindexamenklas van het vmbo. Het voorziet in de behoefte scholen en ouders te ondersteunen en leerlingen te stimuleren zich goed en bewust te oriënteren op hun schoolloopbaan, waardoor ze beter in staat zijn een keuze te maken voor hun vervolgopleiding.
De crux van het combineren: gecombineerde (loop)banen
Samenvatting/achtergrond
Dit project verbindt drie verschillende wijzen van geleidelijke of gedeeltelijke mobiliteit op de arbeidsmarkt. Het gaat hierbij om tussenvormen waarbij werknemers geen gehele loopbaanstappen of transities maken, maar door het toevoegen van nieuwe taakuitdagingen, rollen of deeltijdbanen hun loopbaanhorizon verbreden. Dit project verbindt de volgende lopende initiatieven:
Instructiekennis van Onderwijs Pioniers verduurzamen
Het onderwijspioniersprogramma (OP) is in 2009 van start gegaan en helpt leraren die zelf innovatieve ideeën hebben om het onderwijs te verbeteren, om deze verder te ontwikkelen en op hun eigen school te realiseren. OP is ontstaan vanuit de overtuiging dat bevlogen leraren de ruimte en ondersteuning moeten krijgen om hun eigen werkomgeving, de school en het onderwijs als geheel, te verbeteren. Leraren die toegelaten worden tot het OP-programma krijgen een budget en ondersteuning in de vorm van Pioniers-dagen, coaching, een Pioniers-netwerk en de kans op de jaarlijkse Onderwijs Pioniers-trofee. Pionierende leraren krijgen op deze manier de gelegenheid en een podium om hun eigen werkomgeving te vernieuwen. OP wil het programma nu verduurzamen zodat leraren met innovatieve ideeën van elkaar kunnen leren zonder tussenkomst van OP.
Een nieuw Persoonlijk Ontwikkelingsplan: Ook informeel leren structureel ondersteunend
Ambulanceprofessionals moeten vakbekwaam en snel kunnen handelen. Formele (na)scholing voorziet in de basisvaardigheden en -technieken en is dus essentieel. De dagelijkse context is echter vaak complex en veranderlijk. Uitwisseling van kennis, inzichten en ervaringen in de dagelijkse communicatie zijn dan een krachtige manier om te leren. AmbulanceZorg Limburg-Noord zet het POP (Persoonlijk OntwikkelPlan) in als tool om de verbinding tussen formeel en informeel leren structureel te realiseren.
Carrière Coach
Als je 16 bent, heb je vaak geen idee wat je later wilt worden. Veel jongeren vinden het dan ook moeilijk een goede keuze te maken voor een vervolgopleiding. Hierdoor kiezen zij vaak een studie die niet bij hen past, wat kan leiden tot studievertraging en/of schooluitval. Carrière Coach is een loopbaanadviestraject voor 4e klas vmbo-leerlingen. Ervaren (personeels)managers uit het bedrijfsleven komen naar de school, waar zij als ‘Carrière Coach’ individuele gesprekken voeren met de leerling. Het doel van de gesprekken is om de leerlingen een spiegel voor te houden en hen te stimuleren om zich goed en bewust te oriënteren op de keuze voor een vervolgopleiding.
Wereldwerk aan de Zaan
Uit de ervaringen van Vluchtelingenwerk Zaanstreek en uit eerdere onderzoeken blijkt dat het voor vluchtelingen niet makkelijk is om te participeren. Dat geldt voor zowel maatschappelijke als economische participatie.
Op Eigen kracht naar een baan: de uitgangspunten
Voor jongeren met een arbeidsbeperking is het moeilijk om aan werk te komen. De keuzemomenten in het arbeidstoeleidingstraject kunnen tot een crisis leiden. Door het inzetten van een Eigen-kracht-conferentie kan het eigen netwerk geactiveerd worden en zo kan de regie over de keuzes zoveel mogelijk bij de cliënt blijven.