Kaartspel ‘De Breder Belang Boost’
Hoe begeleid je werkenden en jongeren naar betekenisvol werk? En in hoeverre kunnen combinaties tussen het eigen werk en werk in cruciale sectoren de stap naar werken in het brede belang makkelijker maken? Het kaartspel ‘De Breder Belang Boost’ daagt individuen en organisaties uit om hun maatschappelijke bijdrage te vergroten via betekenisvol werk. In dit interview vertelt ontwikkelaar Sophie Tolhuisen over de totstandkoming van het kaartspel. "Mensen willen graag bijdragen aan de samenleving, maar het blijkt nog niet zo eenvoudig om de stap ook in je werk daadwerkelijk te zetten. Het kaartspel helpt het denken en de discussie over het eigen werken in breder belang op gang te brengen. Je kunt dit spel goed inzetten als onderdeel van een loopbaanworkshop of een teamtraining."
Carrière Coaches helpen 560 leerlingen
Het project Carrière Coach van JINC is een loopbaanadviestraject voor leerlingen uit de eindexamenklas van het vmbo. Het voorziet in de behoefte scholen en ouders te ondersteunen en leerlingen te stimuleren zich goed en bewust te oriënteren op hun schoolloopbaan, waardoor ze beter in staat zijn een keuze te maken voor hun vervolgopleiding.
Innovatief loopbaanproject resultaat van NOLOC campagne 'Verken de Grenzen'
De NSvP stelde in 2013 het thema loopbaanontwikkeling centraal in haar activiteiten. Dit resulteerde onder andere in een samenwerking met Noloc, de beroepsvereniging voor loopbaanprofessionals. Het bestuur van Noloc vroeg in de campagne 'Verken de Grenzen' haar leden om mee te denken over vernieuwende initiatieven op het gebied van loopbaanontwikkeling. Uit de reacties werden vijf projectvoorstellen uitgewerkt en voorgelegd aan het bestuur van de NSvP. De aanvraag van Tom Luken en Albert de Folter werd toegekend.
Een ACT toolkit voor LOB: Basis voor pychologische flexibiliteit in de loopbaanontwikkeling
Doel van het project is aanvulling van het actuele LOB instrumentarium met een wetenschappelijk verantwoorde, praktische, innovatieve en effectieve toolkit. De inhoud bestaat uit een diagnostisch instrument, waarmee de keuzesituatie en -vragen van de leerling in kaart worden gebracht. Verder bevat de toolkit concrete oefeningen, gespreksmodellen, werkvormen en verwijzingen. De toolkit wordt gerealiseerd in nauwe samenwerking met vertegenwoordigers van de doelgroep, dat wil zeggen decanen, mentoren en andere keuzebegeleiders van leerlingen in de tweede fase van havo/vwo en aankomende studenten in het hoger onderwijs.
Moeilijk kiezen
Bij loopbaanontwikkeling draait het om drie vragen: Wat kan ik? Wat wil ik? En hoe kan ik dat bereiken? De vraag: Wat wil ik? is voor veel mensen moeilijk te beantwoorden en ook in de HRM en loopbaanwereld is niet direct duidelijk wat mensen nodig hebben om deze vraag te beantwoorden en goede keuzes te maken. De NSvP richt zich komend jaar onder andere op het thema loopbaanontwikkeling en loopbaankeuzes.