Blijven of verlaten: wat zijn de overwegingen voor verpleegkundigen in ziekenhuizen?
De stem van verpleegkundigen wordt relatief weinig gehoord in het debat over de toenemende zorgvraag en de personeelskrapte. Hoe ervaren zij werkinhoudelijke en organisatorische aspecten van hun werk, die kunnen leiden tot de overweging om het beroep te verlaten? Uit onderzoek blijkt dat veel jonge, gekwalificeerde verpleegkundigen overwegen om het beroep binnen de eerste werkjaren te verlaten. Om erachter te komen welke overwegingen een rol spelen onder recent afgestudeerde verpleegkundigen om de sector al dan niet te verlaten, interviewde Eva ter Horst tijdens haar stage bij de NSvP een groep recent afgestudeerde hbo-verpleegkundigen die werkzaam zijn in een ziekenhuis.
De kracht van oudere werknemers
Onderzoekers uit 18 landen bespraken tijdens het driedaagse internationale congres "Age at the Workplace Meeting" onderzoeksresultaten over ouder worden op het werk, en dan met name de voordelen daarvan. In dit artikel staan de vijf belangrijkste thema’s en de meest opvallende onderzoeksresultaten op een rij.
Scriptieprijzen voor maatschappelijk relevante onderzoeken
Marjolein Jonker (Universiteit van Amsterdam) won de David van Lennep Scriptieprijs met haar onderzoek naar workplace telepressure, emotionele uitputting en werk-familieschuld. De 2e en 3e prijs waren voor de Erasmus Universiteit Rotterdam: respectievelijk Janice Odijk (voor haar masterthese over Natural Hair Bias bij werving en selectie) en Sarina Verwijmeren (voor haar onderzoek naar Playful Work Design). De David van Lennep Scriptieprijs werd eind mei 2021 uitgereikt via de virtuele wereld van GoMeet.
Verbondenheid en identiteit in platformwerk. Lukt dat?
Werken in de platformeconomie betekent dat je werkt, aangestuurd of gematched wordt via computer, mobiele app of AI. Het lijkt erop of mensen daarin vooral in hun eentje arbeid verrichten – zonder collega’s of managers. Los van een sociale werkomgeving. Of platformwerk kan voorzien in de menselijke behoefte van verbondenheid is dus een interessante kwestie.Kan het werken voor arbeidsplatforms iemand een positieve werkidentiteit verlenen? Met andere woorden: kun je iets zijn als platformwerker of ben je voornamelijk een paar benen, handen en een hoofd?
Werken als hybride docent: motieven en ervaringen.
De hybride docent wordt door onder meer de MBO-raad, VNO/NCW en MKB Nederland genoemd als één van de oplossingen voor het docententekort in het onderwijs. Om het baan-combineren in het onderwijs te laten slagen, zijn inspanningen nodig van de hybride docent zelf, maar ook van de organisaties waar hij of zij werkzaam is. Er is echter weinig bekend over hoe hybride docenten het combineren van banen ervaren. Marian Thunnissen (Universiteit Utrecht, Fontys Hogeschool) en Roos van Rijn (High Select) onderzochten de werkbeleving van hybride docenten en specifiek de aspecten die van invloed zijn op de keuze het baan-combineren wel of niet te continueren.
Hybride docent
Het (voortgezet) onderwijs in Nederland staat de komende jaren voor enkele grote uitdagingen. Allereerst vanwege de noodzaak om tot de wereldtop te blijven behoren als het gaat om de kwaliteit van onderwijs. Innovatie en vernieuwing zijn hiervoor onmisbaar. Ten tweede om voor voldoende topdocenten te zorgen die dit onderwijs in de praktijk brengen. Daarnaast verandert de manier waarop jonge professionals aankijken tegen werk en hun carrière: steeds minder mensen kiezen voor één baan voor het leven. Afwisseling, brede ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid worden steeds belangrijker. De hybride docent speelt in op deze uitdagingen.
De crux van het combineren: gecombineerde (loop)banen
Samenvatting/achtergrond
Dit project verbindt drie verschillende wijzen van geleidelijke of gedeeltelijke mobiliteit op de arbeidsmarkt. Het gaat hierbij om tussenvormen waarbij werknemers geen gehele loopbaanstappen of transities maken, maar door het toevoegen van nieuwe taakuitdagingen, rollen of deeltijdbanen hun loopbaanhorizon verbreden. Dit project verbindt de volgende lopende initiatieven:
Dynamische loopbanen. Een kwestie van vooruit kijken.
Hoogleraar organisatiepsychologie Annelies van Vianen schreef op uitnodiging van de NSvP een praktisch, overzichtelijk en wetenschappelijk onderbouwd boek over loopbaanbegeleiding: 'Dynamische loopbanen. Een kwestie van vooruit kijken.' Het boek geeft diepgaande achtergrondinformatie over de psychologische processen die spelen bij het vormgeven van een dynamische loopbaan en is een inspiratiebron voor iedereen die persoonlijk of professioneel verdieping zoekt op het terrein van loopbaanontwikkeling.
Hoe kunnen cross-functionele teams optimaal verschil benutten voor creativiteit en innovatie?
Crossfunctionele teams worden binnen bedrijven steeds vaker ingezet, om op die manier snel en effectief gebruik te maken van de kennis en kunde van de betrokken personen. Onder andere om tot creatieve oplossingen te komen of om innovatieve producten te bedenken. Er is de afgelopen jaren veel onderzoek geweest naar het effect van dit type teams, maar de resultaten lopen uiteen. Een crossfunctioneel team brengt namelijk ook nadelen mee zoals meningsverschillen, verschillende belangen, en conflicten. Jeroen Schilderman won in 2012 de derde prijs van de David van Lennep Scriptieprijs. Hij schreef dit artikel om zijn kennis te delen.