Achtergrond
Vrijwel iedereen die werkt maakt tegenwoordig deel uit van een team. Ook in het onderwijs wordt het van oorsprong geïsoleerde beroep van docent meer en meer in teams uitgeoefend. Het werken in een team biedt de mogelijkheid om met en van elkaar te leren wat betreft de ontwikkeling van inturculturele compententies. Mensen functioneren naast de formele teams ook in andere kennisgerichte, informele communities, ook wel Communities of Practice (CoPs) genoemd. Dit project wil kennis genereren over de ervaringen en knelpunten van (multiculturele) teams in onderwijsinstellingen en in kaart brengen welke rol teams spelen om leerprocessen in relatie tot de multiculturele studentenpopulatie op gang te brengen. Welke betekenis informele netwerken hebben voor docenten en wat er zou moeten gebeuren om meer profijt te hebben van dergelijke informele leerprocessen.
Doel
Doel van het project is om samen met docenten inzicht te krijgen hoe deze sociale en interculturele competenties eruit zien in verschillende schoolsituaties, in hoeverre deze competenties tot uitdrukking komen in de formele onderwijsteams; welke Communities of Practice docenten zoeken om het eigen handelen te ondersteunen.
Resultaat
Er zijn materiële en immateriële resultaten:
- Materieel: een onderzoeksverslag en een journalistieke versie daarvan (belangrijk voor de zo breed mogelijke verspreiding van de onderzoeksresultaten). Beide verslagen gaan zowel over het product (wat zijn we te weten gekomen) als over het proces (hoe hebben we gewerkt). Een methodiek hoe het onderwerp op de agenda te houden en te krijgen in de boekenreeks van het NSvP.
- Immaterieel is de dialoog in de twaalf teams waarmee gewerkt wordt. Actie-onderzoek is alleen mogelijk als de teams ook zelf actief op zoek zijn naar de antwoorden op de onderzoeksvragen.
- Aanbevelingen voor het verbeteren van het leren en professionaliseren in teams. Het gaat daarbij om de dialoog in de teams over multiculturaliteit en een beschrijving van de voorwaarden die nodig zijn om het gesprek onder docenten mogelijk te maken.
Zie ook de Methodiek beschrijving Een goed gesprek over diversiteit