#29 Taak schrapen
Inzicht
Voor het creëren van nieuw vacant werk (‘V’) op de arbeidsmarkt kan taakschrapen een techniek zijn. Het klinkt wat oneerbiedig, maar het omvat het op alle taakgebieden van de bestaande baan identificeren van losse onderdelen of activiteiten. Functies die in de jaren mogelijk uit hun taakjasje zijn gegroeid bieden kansen voor schrapen. Als gevolg hiervan zie je dat nieuwe allround functies worden gecreëerd voor nieuwe werknemers die op diverse taakgebieden kunnen inspringen/ assisteren. Het zijn veelal geen kerntaken en ze kunnen ingevuld worden door een lager kwalificatieniveau.
Voorbeeld
Een voorbeeld op grote schaal is het extra geld dat onlangs is vrijgemaakt voor meer conciërges en klassenassistenten in het onderwijs. Deze maatregelen moeten er volgens Minister Bussemaker toe leiden dat de werkdruk voor leraren op basisscholen, in het voortgezet onderwijs en op het middelbaar beroepsonderwijs wordt verlaagd. Het toont een aanpak die niet per se is gericht op het aannemen van meer docenten, maar op het taakschrapen en daarmee het ontlasten van docentfuncties van ondersteunende taken. Het creëert werk én ruimte bij docenten voor professionalisering.