#20 Taak herinterpretatie
Inzicht
Wanneer een baan gebukt gaat onder een negatief imago of stigma, dan brengt dit ook schade toe aan het psychologisch welbevinden van werknemers. Sociaal-psychologen (door de Affaire Stapel) en bankiers (door bankencrisis) hadden er de laatste tijd last van. Structureler hebben ‘dirty jobs’ zoals rioleurs, slachters, grafdelvers of lijkenafleggers het imago: ‘Als ik het maar niet hoef te doen’. Onderzoek toont echter dat werknemers in ‘dirty jobs’ deze negatieve invloeden van buiten actief bestrijden door taken te herinterpreteren.
Voorbeeld
Managers van ‘dirty jobs’ vormen een belangrijke spil door op regelmatige basis werknemers te informeren waarom het werk belangrijk is, en dat zij uniek zijn omdat vele anderen het werk niet aan zouden kunnen. Het vakmanschap benadrukken en actief naar buiten toe communiceren is een manier om ook externen aan te zetten tot herinterpretatie van de taakinhoud. Maar zeker ook het toelaten van humor en zelfspot brengt verlichting – zie de ‘Dirty Jobs’-serie met Mike Rowe op Discovery Channel.