Bestelinformatie: Via de boekhandel of bol.com
Het kiezen van een vervolgstudie is voor veel leerlingen in havo en vwo moeilijk. Sommigen stellen het daarom uit, anderen maken zich er makkelijk vanaf en weer anderen zijn er krampachtig mee bezig. Het keuzeproces goed begeleiden is voor decanen, mentoren, ouders en andere studiekeuzebegeleiders een opgave. Bestuurders worstelen met de vraag hoe studie-uitval verminderd en studiemotivatie verbeterd kan worden. Kortom: de studiekeuze is een lastig probleem, maar het is ook belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de kosten van uitval, maar ook aan ontplooiing en levensgeluk.
Tom Luken en Albert de Folter bieden met de ACT toolkit voor LOB een innovatieve aanvulling op bestaande methoden en instrumenten voor studiekeuzebegeleiding. Acceptatie en commitment zijn de sleutelwoorden. We kunnen maar beter accepteren dat de studiekeuze moeilijk en de toekomst onvoorspelbaar is. Dat schept ruimte voor de ontwikkeling van werkelijke, eigen commitments.
Concreet bestaat de toolkit uit een test en 24 tools. Dit boek biedt vanuit een wetenschappelijk perspectief een beschrijving en verantwoording van de uitgangspunten. Tevens bevat dit boek de integrale toolkit en de handleiding daarbij.
Over de auteurs:
Albert de Folter is loopbaanprofessional en voorzitter van de Commissie kwaliteitskringen van de Noloc. Hiervoor is hij in verschillende managementfuncties werkzaam geweest.
Tom Luken is onafhankelijk onderzoeker en adviseur bij loopbaanvraagstukken. Eerder was hij lector Career Development, momenteel is hij co-hoofdredacteur van Loopbaan Visie.