Claartje Vinkenburg werkt als zelfstandig organisatie adviseur en is daarnaast als universitair hoofddocent verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij studeerde sociale psychologie in Groningen en promoveerde in 1997 in de bedrijfskunde aan de VU. Daarna was zij enige tijd jaren werkzaam als organisatie adviseur. Ook werkte zij als “visiting scholar” aan Northwestern University nabij Chicago.
Sinds augustus 2001 is zij werkzaam aan de VU en verzorgt onderwijs op het gebied van diversiteit in organisaties, leiderschap en adviesvaardigheden. Claartje doet toegepast wetenschappelijk onderzoek naar diversiteit in loopbanen, waarbij ze vooral kijkt naar de rol van impliciete bias, normatieve opvattingen en discursieve praktijken in het begrijpen van de oververtegenwoordiging van (witte) mannen in topposities. Op basis van haar onderzoek adviseert zij organisaties die meer diversiteit en inclusie wensen over wat bias is, waarom het tot suboptimale resultaten leidt en wat je kunt doen om de impact van bias op de besluitvorming rond selectie en promotie te beperken.
Claartje heeft diverse wetenschappelijke artikelen en boekhoofdstukken geschreven. Ze is gehuwd en heeft twee dochters.
Publicaties
In de wedloop om hogerop te komen wordt te veel talent verspild. Het up-or-outsysteem moet inclusiever en transparanter worden, betoogt Claartje Vinkenburg in het artikel Het up-or-outsysteem heeft zijn beste tijd gehad, dat oorspronkelijk werd gepubliceerd in het Financieele Dagblad.
Deze websites en artikelen over haar vakgebied raadt Claartje Vinkenburg aan:
Onderwerp: loopbanen en (gender) diversiteit in wetenschap en zakelijke dienstverlening
Deze websites moet je kennen als je meer wilt weten over haar specialisatie:
- http://www.catalyst.org/ Expand opportunities for women and business.
- http://workfamily.sas.upenn.edu/ Work family researchers network.
- http://www.portal.advance.vt.edu/ Women in science.
Deze artikelen moet je gelezen hebben over haar specialisatie:
- Acker, J. (2006). Inequality regimes: Gender, class, and race in organizations. Gender & Society, 20(4), 441-464.
- Amoroso, L. M., Loyd, D. L., & Hoobler, J. M. (2010). The diversity education dilemma: Exposing status hierarchies without reinforcing them. Journal of Management Education, 34(6), 795-822.
- Engen, M. L., van, Vinkenburg, C. J., & Dikkers, J. S. E. (2012). Sustainability in Combining Career and Care: Challenging Normative Beliefs about Parenting. Journal of Social Issues, 68(4), 645-664.
- Heilman, M. E. (2012). Gender stereotypes and workplace bias. Research in Organizational Behavior, 32, 113-135.
- Martell, R. F., Emrich, C. G., & Robison-Cox, J. (2012). From bias to exclusion: A multilevel emergent theory of gender segregation in organizations. Research in Organizational Behavior, 32, 137-162.