Hoe kan de kracht van AI worden ingezet om de informatiepositie van kandidaten zodanig te vergroten dat het ook een effect heeft op proactief loopbaangedrag? Op een bestaand recruitment-platform (WIJIJ) waarop mensen kunnen zoeken naar banen die matchen met een eigen breed profiel, gaan gebruikers feedback geven op de passendheid van de aan hen voorgestelde vacatures. Enerzijds ‘leert’ het onderliggende algoritme daarmee betere, passender aanbevelingen te doen. Anderzijds is de insteek om te onderzoeken of de activiteit van het feedback geven op zichzelf ook een interventie kan zijn om proactief loopbaangedrag te stimuleren. Het instrument wordt primair ingezet om werkzoekenden en werkenden te helpen de juiste route te vinden in de arbeidsmarkt. Er wordt niet alleen op harde kenmerken gezocht, maar ook op zachtere en transversale gedragskenmerken (persoonlijkheidseigenschappen, drijfveren, passende werkzaamheden, vaardigheden etc) zodat het mogelijk wordt ook werk te vinden in hele andere sectoren dan de voor die persoon gekende sectoren. De matching is actueel, specifiek en individueel - op zodanige wijze dat de gebruiker ook uitgelegd krijgt waarom hij/zij een bepaalde match krijgt aangereikt. En kan de inzet van AI daarmee ook een bijdrage leveren aan de loopbaan(oriëntatie) op maat?
Beoogde doel van het het project:
- Betere kansen bieden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
- Werkenden betere loopbaanbeslissingen laten nemen
- Bijdragen aan meet responsible / explainable AI in recruitment
In dit artikel "Werkzoekende in gesprek met algoritme over vacaturematching" [1] lees je meer over de bevindingen vanuit dit project.
Het volledige onderzoeksrapport is als pdf te downloaden [2].